تحلیلی از شرایط موجود دانشکده معماری و هنر با تاکید ویژه بر گروه شهرسازی تعداد بازدید: 4132 |

18 اردیبهشت 94

در این یادداشت سعی شده است به ارائه تحلیلی منصفانه و عقلانی از وضعیت موجود دانشکده معماری و هنر پرداخته شود.

 

ازچند سال پیش بود که وعده آماده شدن دانشکده جدید معماری و هنر در سال تحصیلی جدید شنیده می شد و در همین زمان حاضر نیز وعده آماده شدن دانشکده در سال تحصیلی جدید به گوش می رسد اما تاکنوناقدامی رخ نداده و ساختمان آن محکم، استوار و بدون تغییر باقی مانده است، بنابراین نیازمند اقدامات جدی و عملی شدن وعده هاست؛ البته شاید توافق تیم هسته ای با کشورهای 1+5 تاثیری در سرنوشت این دانشکده ایفا نماید.


حال در این شرایط بهتر است از ظرفیت های موجود استفاده نماییم و آن ها را از دست ندهیم برای مثال در اواخر سال گذشته موقع امتحانات و کنکور ارشد بود که قرار شد کتابخانه دانشکده معماری و هنر به طبقه اول انتقال یابد اما بعد از انتقال کوتاه مدت به گوشه ای دربخش امانات کتابخانه مرکزی، ناگهان در بخش امانات تجزیه شد و تا به امروز اثری از آن دیده نشده است و کتابخانه دانشکده معماری و هنر ناپدید گردید و ما هنوز منتظر احترام به حقوق دانشجویان دانشکده معماری و هنر در این زمینه هستیم.مسئله بعدی که در شرایط موجود بیش از همه محسوس و تامل برانگیز است از هم گسستگی و چند قسمتی شدن روزافزون دانشکده معماری و هنر است،در جدیدترین اقدام در مهرماه سال گذشته بود که کلاس های رشته معماری به ساختمان کلاسها برای جلوگیری از خطرات فیزیکی احتمالی منتقل شد لازم به توضیح است که در ساختمان کلاسها،عمدتاٌ کلاسهای عمومی دانشکده ها برگزار می شود و با در نظر گرفتن این نکته که رشته معماری،به عنوان یک رشته عمدتاٌ عملی نیازهای خاص خود را می طلبد جای سوال است که آیا میتواند پاسخگوی نیاز های این رشته باشد یا خیر.در این جا باید گفته شود اگر نواقصی در دانشکده معماری و هنر مشاهده میشود مسئولیت آن تنها متوجه مدیران این دانشکده نیست بلکه مسئولین در سطح دانشگاه و حتی کشور نیز بی تاثیر نیستند و از طرف دیگر شاید اطلاع رسانی کافی از مشکلات و مطالبه گری به صورت منطقی توسط دانشجویان این دانشکده انجام نشده است.



ادامه نوشتار بررشته مهندسی شهرسازی تمرکز یافته است؛ رشته مهندسی شهرسازی بیش از سایر رشته های این دانشکده در وضعیت نامناسب قرار دارد؛ از زمان انتقال آن به بلوک پنج خوابگاه،اقداماتی در جهت بهبود رفاه دانشجویان در مکانی که برای آموزش طراحی نگردیده بود صورت گرفت که جای تشکر و قدردانی دارد، اما بزرگترین معضل این گروه کمبود فضای آموزشی برای دانشجویان است،برای مثال دیده شده که در بعضی از کلاس های تخصصی دانشجویان به صورت نوبتی بر سر کلاسها حضور می یابند و یا دانشجویان بعد از تاخیر در آمدن بر سر کلاس به دلیل پرشدن و ازدحام بیش از حد از آمدن به داخل کلاس صرف نظر نموده وغیبت را بر حضور در کلاس ترجیح می دهند. اما اصلِ موضوع، نزول کیفیت آموزش در این کلاس های شلوغ و کوچک است. مسئلهدیگرپیرامون اساتید است؛در مورد برخی از اساتید هر چند وقت یک بار زمزمه رفتن شنیده می شود،همچنین اساتید مدعوی که در زمانی کوتاه به دلیل اعتراض دانشجویان و یا تصمیم گروه و خودشان همکاری ایشان منتفی می گردد اما شاید با اضافه شدن اساتید جدید به هیئت علمی شهرسازی،تا حدودی پایداری و ثبات در این قضیه بدست آید که البته باید صلاحیت علمی این اساتید برای رفع کمبودهای آموزشی را نظاره گر بود.



در پایان لازم است گفته شودکه انتقادِ صورت گرفته بر اساس واقعیاتِ فعلی دانشکده بوده و هدف درخواست رفع مشکلات و ارتقا کیفیت آموزشی می باشد و امید می رود که برداشت خوبی از آنها صورت گیرد.در ضمن آنچه مطرح گردیده مسائلی است که دانشجویان با آن در ارتباط اند، و از مسئولین امر انتظار می رود به دلیلِ دلایلی که برای این مشکلات وجود دارد نگویند این مسائل ارزش ندارد.

 

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:


برچسبها : ،
security code

گالری تصاویر