اثبات یگانگی خدا در «گپ خودمانی» امــروز تعداد بازدید: 3714 |

17 اردیبهشت 93

The Proof of God and Theism ،  عنوان پیامی بود که بروبچه های اهل گپ، روی گوشی خود دیدند.

امروز سه شنبه، شانزدهم اردیبهشت ماه در دفتر بسیج دانشجویی دانشکده علوم پایه جلسه مباحثه ای تحت عنوان «گپ خودمونی» با موضوع «اثبات خدا و توحید» برگزار گردید.

[more]

 

 

برای اثبات هر چیزی ابتدا باید ماهیت آن چیز مشخص شود تا بتوانیم آن را اثبات کنیم، در واقع اگر چیزی را که می خواهیم اثبات کنیم ندانیم چیست نمی توانیم اثباتش کنیم؛ پاسخ اینست: اثبات وجود خدا؛ سوال بعدی اینست که خب دقیقاً وجود چه چیزی را می خواهیم اثبات کنیم، خدا یعنی چه؟ یعنی God، یعنی الله؛ اما اینها فقط مترادف می باشند اما دقیقاً تعریف خدا چیست؟ دقیقاً ما چه چیزی را می خواهیم اثبات کنیم. تعریفی که در اغلب فرهنگ ها از واژه ی خدا می شود و ما نیز بدنبال اثبات موجودی که آن تعریف را داراست و اسمش خداست می باشیم.

 

خدا نام اطلاق شده به وجود آفریننده جهان است اما فارق از آن که در نظام های ایمانی از آن یاد می شودخواه این خدا به صورت یکتا در یکتا پرستی باشد یا به صورت الهه ای در کنار خدایان دیگر؛ همچنین چه ارتباطش با جهان را حفظ نموده باشد و چه در امورات آن دخالت نکند. و همچنین خدا به عنوان وجودی که دارای علم مطلق، قدرت مطلق و حضور در همه جا در آن واحد و کمال مطلق و موجودی بی نیاز معنی می شود.

 

سپس باید این نکته را مد نظر قرار داد که اثبات خدا همانند اثبات یک شیء مادی راحت و سریع نیست و در واقع خداوند را می توان از روش های مختلف به چندین صورت ممکن اثبات کرد ولی این اثبات برای شخص مقابل حتماً به منزله اینکه در قلب او تاثیر گذار شود نیست و برای اثبات خدا لازم است که فردی هم که به دنبال اثبات آن است قدری فطرت خویش را بیدار کند و با واقع بینی به مطلب بنگرد و خود را به خواب نزند.

 

برای اثبات وجود خدا برهان ها و استدلال های بسیار زیادی وجود دارد از جمله برهان فطرت، برهان حرکت، برهان قانون، برهان نیاز، برهان کمال، برهان هستی، برهان نقض، برهان حیات، برهان هدف، برهان نظم و اثبات از طریق رسیدن از جزء به کل و بسیاری دیگر از برهان ها.

 

در این جلسه برخی از این برهان ها مورد بحث قرار گرفت، همچنین درباره ی نظریه داروین و فرضیه ی استیون هافکینگ بحث هایی مطرح شد که نمی توانند وجود خدا را نفی کنند و با برهان علیت هر دو به یک قدرت اولیه نیازمندند که اگر اینگونه فرض شود که آن قدرت و منبع اولیه باز به قدرت و منبع دیگری نیاز دارد و این همین طور ادامه پیدا کند به معنای تسلسل بوده درحالی که به لحاظ فلسفی تسلسل باطل بوده و عقلاً چنین چیزی محال می باشد.

 

البته به بحث اثبات وجود خدا با توجه به اهمیت و گستردگی ای که دارد در جلسات بعدی نیز پرداخته می شود.

 

 

 

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر