بازی با آبروی علمی کشور تعداد بازدید: 3185 |

24 فروردین 92

یکی از خبرگزاری های کشور در هفته پیش با انتشار خبری مدعی شد که ˈیک محقق 27 ساله ایرانی ماشین زمانی را ساخته که می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند.ˈ 

وی در این گفت وگو مدعی شد که این ماشین زمان به اندازه یک کیس کامپیوتر است که می‌تواند تمام اطلاعات افراد را برای 5 تا 8 سال آینده، پیش‌بینی کند. 

به گفته وی کار ساخت ماشین زمانی که بشر با آن به آینده سفر کند هم شروع شده و پروژه پیشرفت خوبی داشته است. مشکل اصلی این است که ˈهنوز راهی برای بازگرداندن مسافران زمان، به زمان حال پیدا نکرده است.ˈ 

اسماعیل قادری فر مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه تاکید کرد انتشار این خبر کذب یک اشتباه رسانه ای محض بوده است و رسانه های کشور باید در این زمینه بسیار دقت کنند تا اخبار کذب را منتشر نکنند. زیرا علاوه بر این که اختراعات و ابتکارات محققان جوان کشورمان با این خبر کذب زیر سوال می رود، بلکه رسانه های معاند نیز از این فرصت سوءاستفاده می کنند. 

وی خاطرنشان کرد اداره ثبت اختراعات و مالکیت های معنوی قوه قضاییه مسئول ثبت اختراع در کشور است و یک اختراع پس از ارائه به این اداره و طی مراحل معینی به ثبت می رسد. از این رو یک اختراع اگر بخواهد مراحل تبدیل شدن از ایده به فناوری را سپری کند و به عنوان یک محصول در اختیار مردم قرار گیرد، نیازمند طی مراحل کارشناسی است. 

قادری فر افزود: علاوه بر این در معاونت پژوهشی وزارت علوم نیز بخشی به عنوان حمایت از پژوهش های کاربردی و تقاضا محور وجود دارد که این بخش نیز اختراعات به ثبت رسیده را حمایت می کند. این در حالی است که ادعای این فرد تاکنون به وزارت علوم نرسیده و مورد تایید اساتید مربوطه قرار نگرفته است. 

وی ادامه داد: این فرد مدعی در صورتی که بر ادعای خود اصرار دارد و این اختراع واقعیت دارد باید به معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا شورای پذیرش و ارزیابی ایده های محوری در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد سراسر کشور مراجعه کند و با ارائه مستندهای علمی ایده خود را ارائه دهد. 

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد وزارت علوم رسانه ای کردن ادعاهایی با این عناوین را قبل از بررسی های کارشناسی علمی و امکان سنجی اجرای آن، به صلاح جامعه علمی کشور نمی داند. 

وی یادآور شد رسانه ای کردن ادعایی این چنینی یک اشتباه رسانه ای بوده است و وزارت علوم از رسانه های کشور انتظار دارد قبل از رسانه ای کردن این ایده ها و اختراعات، استعلام های لازم را از مراجع معتبر علمی نظیر وزارت علوم دریافت کنند. 

همچنین محمود مولی نژاد رییس مرکز علوم و انتقال فناوری کشورهای حاشیه اقیانوس هند سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در گفت وگو با ایرنا گفت: در چنین فضایی که کشور در تحریم های مختلف قرار دارد، به وجود آوردن فضایی برای انتشار اخبار جعلی مناسب نیست. باید مراقب توطئه های مختلف دشمنان باشیم و شاید به وجود آوردن چنین فضایی خود یک توطئه باشد.

وی افزود: یک خبر علمی که قرار است منتشر شود، ابتدا باید مورد تائید یک منبع و مرجع علمی قرار گیرد نه این که رسانه ها به سلیقه خودشان اقدام به انتشار یک خبر کنند. زیرا بدون شک پیامدهای ناگواری برای کشور خواهد داشت.

مولی نژاد اظهار داشت: خبر اختراع ساعت زمان توسط یک ایرانی را در سایت های مختلف مشاهده کردم و حتی مطالبی مبنی بر این که نکند چینی ها آن را کپی کنند نیز در پای خبر نوشته شده بود، این مایه تاسف است که بخواهیم چنین دستاویزهایی را به دشمنان دهیم.

منبع:ایرنا

 

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:


برچسبها : ،
security code

گالری تصاویر