جزوه: آشنایی با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تعداد بازدید: 4141 |

11 اردیبهشت 92

جزوه: آشنایی با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران 

جزوه‌ای که پیش روی شماست،‌ کوششی به منظور آشنایی با تحریم‌های اقتصادی است. هدف از تنظیم این جزوه شناخت بیشتر این پدیده است که در چند سال اخیر بر بسیاری از تعاملات بین‌المللی و داخلی کشورمان سایه افکنده و لذا ضروری است جریان دانشجویی شناخت مناسبی از این پدیده داشته باشد تا بتواند بهتر از گذشته در مقابله با آن نقش آفرینی نماید.

تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران پدیده‌ای است که از ابتدای انقلاب اسلامی تجربه شده و در دوران جنگ شدت بیشتری به خود گرفت و تا به حال نیز ادامه پیدا نموده و در سال‌های اخیر و به خصوص پس از سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶) شدت آن افزایش یافته است. این جزوه تلاش می‌کند تا وضعیت یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ملت ایران را ترسیم می‌نماید و نگاهی واقع‌بینانه نسبت به وضعیت تحریم‌ها در اختیار خواننده قرار می‌دهد. باید تاکید نمود که هدف از این کار نه بزرگ نشان دادن دشمن و اقدامات او بلکه دستیابی به اطلاعات دقیق درباره اقدامات اوست که مقدمه هر اقدام لازم و متقابلی است.

جریان دانشجویی باید از آخرین ابزار دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی آگاهی لازم را داشته باشد،‌ خواه این ابزار نظامی، فرهنگی و یا اقتصادی باشد. در سال‌های اخیر دشمن با تجربه کردن گزینه‌های دیگر و با توجه به ضعف‌های تاریخی ایران در حوزه اقتصادی، به عرصه اقتصاد روی آورده و به دنبال رسیدن به اهداف خود که توقف پیشرفت ایران اسلامی است، می‌باشد. در همین زمینه رهبر انقلاب تاکید دارند که: «عزیزان من! شما بدانید که دشمن شما، دشمن این انقلاب، دشمن این نظام، بُرنده‌ترین حربه‌اى که در اختیار خواهد داشت، فقر و گرفتارى اقتصادى مردم است. روى این مسأله باید فکر کرد. گرفتاریهاى اقتصادى مردم، همین بیکارى‌اى است که در کلمات شما تکرار مى‌شود و درست هم هست؛ همین کمبودها و همین مشکلات فراوان است.»

 

آمریکا به عنوان ام‌الفساد نظام بین‌الملل می‌خواهد از طریق ایجاد محدودیت‌های فراوان اقتصادی، عرصه زندگی را بر مردم ایران تنگ نموده و آنها را وادار به اعتراض نسبت به سیاست‌های نظام اسلامی نماید. به عبارت دیگر آمریکا می‌خواهد به مردم ایران این پیام را منتقل کند که مشکلات ایجاد شده در زندگی آنها به دلیل عدم همراهی نظام اسلامی با سیاست‌های سلطه‌طلبانه آمریکا در منطقه و جهان است. در نتیجه آمریکا امید دارد که مردم ایران به دلیل مشکلات ایجاد شده در زندگی‌شان، لب به اعتراض به سیاست‌های کلان نظام اسلامی بگشایند و به صورت حرکت‌های اعتراضی اجتماعی آنها را نشان دهند و در نهایت در اثر فشارهای ایجاد شده، مسئولین ارشد نظام مجبور به تغییر سیاست‌ها و رفتارهای خود در سیاست خارجی شوند. این مهمترین راهبرد شیطان بزرگ در این زمان است. لذا بر دانشجویان دلبسته به نظام اسلامی فرض است که با شناخت درست وضعیت کنونی، تکلیف خود را شناخته و در انجام آن کوشا باشند. این را باید دانست که تاریخ تکرارپذیر است و هم پیروزی‌ها و هم شکست‌های آن قابل تکرار می‌باشد،‌ بسته به این است که ما به عنوان کنش‌گران و تاریخ‌سازان چگونه عمل نماییم.

 

دریافت جزوه 

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:


security code

گالری تصاویر