همایش سراسری نماز در دانشگاه گیلان برگزار شد تعداد بازدید: 3169 |

11 اردیبهشت 93

همایش سراسری نماز با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد،

[more]

 

رییس دانشگاه گیلان در این همایش گفت: به وسیله نماز می توانیم روزانه چند بار با سرمنشاء هستی ارتباط برقرار کنیم.

دکتر احمد رضی با بیان این که نماز به انسان آرامش می دهد ، اظهار کرد : نماز در هیاهوی فعالیت های روزانه به ما انسان ها کمک می کند تا به آرامش برسیم.

رییس دانشگاه گیلان با اشاره به نقش نماز در پیشگیری از آسیب های اجتماعی خاطر نشان کرد : نماز انسان را در برابر آسیب های اجتماعی مصون می دارد.

وی با بیان این که نماز به انسان نظم خاصی می بخشد ، تصریح کرد : نماز عامل انضباط در زندگی فردی و اجتماعی است.

ایشان اظهار امیدواری کرد تا برکات این همایش موجب ایجاد فضای معنوی بیشتری در محیط های علمی شود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور هم در این همایش گفت:نقش نماز در ابعاد گوناگون قابل بررسی و واکاوی است.
حجت الاسلام مجتبی روح‌امین کرباسی با اشاره به نقش اقتصادی فرهنگی و سیاسی نهفته در نماز، افزود: این ابعاد آنقدر وسیع است که نیازمند راه‌اندازی رشته نمازشناسی در دانشگاه‌های کشور هستیم.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آثار و نتایج نماز در جامعه، گفت: تاثیرگذاری نماز در مبارزه و پیشگیری از فحشا و منکر در طول تاریخ اثبات شده است.
حجت الاسلام  کرباسی با بیان اینکه کسانی که به گناه مبتلا هستند نماز به آنها نهیب می‌زند، خاطرنشان کرد: نماز آوای درون را بیدار می‌کند و این مهمترین نقش نماز در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.
وی تفاوت درون و بیرون به معنای عام دو رنگی را یکی از آسیب‌های اجتماعی جامعه امروز عنوان کرد و گفت: نماز از ریاکاری جلوگیری می‌کند چرا که مهمترین عنصر نماز اخلاص است.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاه به اینکه نماز در کنار 50 موضوع در قرآن آمده است، تصریح کرد: وای بر کسی که ریاکاری در نماز باشد.
حجت الاسلام کرباسی قانون‌گریزی را که امروز در جامعه به ارزش تبدیل شده مورد نقد قرار داد و گفت: ترویج قانون‌گرایی در نماز نهفته است.
ایشان نظم‌گریزی را یکی از جلوه‌های قانون‌گریزی دانست و اظهار کرد: این آسیب با اقامه نماز برطرف می‌شود چرا که در نماز بی‌شمار نظم نهفته است. 
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور تصریح  کرد: هر جامعه‌ای که ترقی کرده است با پیروی از این اصل بوده، اگر در عرصه اقتصادی ژاپن و چین ترقی کردند دلیل نظم است و ظرفی جامع‌تر و زیباتر از نماز نیست.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان نیز در این همایش گفت : نماز امر مهم الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین ˈسعید مهدویˈ با بیان این که نماز عمود دین است ، افزود : امام محمد باقر (ع) می فرماید اگر نماز قبول شود، همه اعمال دیگر نیز قبول می شود.

وی با اشاره به آثار و برکات فراوان نماز اظهار کرد: دوری از منکرات و فحشا مهمترین آثار نماز است که در فضای اداری بویژه مدیران بایستی اهتمام ویژه ای به اقامه نماز داشته باشند.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان با بیان این که بر اساس آیات و روایات عدم تبعیت از ولایت بزرگترین گناه است ، اظهار کرد : اگر تبعیت از ولایت نباشد ، حقیقت اقامه نماز ،اتفاق نمی افتد.

وی با اشاره به اهمیت اقامه نماز در مساجد تصریح کرد : مساجد باید محل اقامه نماز باشد تا بتواند جلوی منکرات فردی و اجتماعی را بگیرد.

 

شایان ذکر است در پایان این همایش، با ادای احترام به شهدای گمنام،مسجد باقرالعلوم (ع) دانشگاه مورد بهره برداری قرار گرفت.

منبع:پایگاه خبری دانشگاه گیلان

 

 

 

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر