گزارش حضور سراج در دانشگاه گیلان تعداد بازدید: 3330 |

20 آذر 92

در روز شنبه ، دوم آذر ، همایش واکاوی مذاکرات ژنو 3 با حضور رییس مرکز مطالعات راهبردی تابان ، جناب آقای دکتر سراج ، در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد .

[more]

 

 

در این همایش آقای دکتر سراج ، دکترین دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای و همچنین استراتژی غرب و به خصوص آمریکا در مقابل برنامه ی هسته ای ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند .

 

 

 

 

 

 

 

خلاصه تحلیل ها

به طور کلی نگاه مردم به مذاکرات و تیم مذاکره کننده باید یک نگاه حمایتی باشد .

 

دو دلیل عمده تمایل 1+5 برای مذاکره با ایران :

با توجه به اینکه سال 2013 یک سال فاجعه آمیز برای سیاست خارجه آمریکا بود ، و در این سال آمریکا در مسئله حمله به سوربه تنها ماند ، مسئله پناهندگی اسنودن به روسیه و اختلاف با روسیه و جاسوسی آمریکا از همپیمانان غربی خود از جمله این موارد بوده است .

تعطیلی دولت فدرال برای اولین بار در آمریکا در دولت اوباما بر سر مسائل بودجه ای رخ داد و ده روز دولت تعطیل شد .

با توجه به اینکه مدیریت برداشت و ادراک یکی از سطوح عالی جنگ نرم است . مدیریت ادراک روی نخبگان یک کشور انجام می شود .

در مدیریت برداشت یک فکر را در جامعه رواج می دهند به گونه ای که همه آن فکر را دنبال می کنند .

دیپلماسی محل عمل است و شیوه اش را دولت ها تعیین می کنند که جدا از سیاست خارجی است .

رهبر انقلاب با حمایت از مذاکره و تیم مذاکره کننده یک حمایت ملی را به پشت تیم مذاکره کننده آورد .

بیان این مطلب که خزانه خالی است اشتباه دولت در حین مذاکرات بود که یک کد برای طرف غربی بود که نشان می داد دست ما خالی است و باعث فشار بیشتر دشمن شد . در حالی که پیشنهاد ایران گام اعتمادساز برای مذاکرات 1+5 بود .

خانم وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا سه کلید واژه را در موضوع هسته ای ایران مطرح می نماید که از این سه کلید واژه ، دو کلید واژه معناداری و شفافیت خاکریز های قبلی آمریکا بودند و کلید واژه معناداری نیز گام رو به جلو آمریکا در این دوره بود که شرمن آن را مطرح نمود. که به معنای این است که چرا شما اصلاً می خواهید انرژی هسته ای داشته باشید .

 

سه هدف راهبردی آمریکا از مذاکرات :

1 - متوقف کردن برنامه هسته ای ایران ، 2-  معکوس سازی برنامه هسته ای ایران ، 3 - در صورت موفقیت در گزینه های 1 و 2 ، برچیدن برنامه ی هسته ای ایران .

 

نقشه راهبردی آمریکا نه گام را مشخص می کند :

که در آن 5 گام اول مربوط به هدف اول، 3 گام دوم مربوط به هدف دوم و گام نهم برای هدف سوم می باشد .

1 - وادار کردن ایران به کاهش سانتریفیوژها ، 2 - تعلیق غنی سازی 20 در صد ، 3- تعیین سقف برای حجم اورانیوم غنی شده 5 درصد ، 5 - توقف به کار گیری سانتریفیوژهای نسل جدید ، 6 - تعطیلی آب سنگین اراک یا تبدیل به یک راکتور عادی 7 - متوقف کردن سایت فردو ، 8 - پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران ، 9 - تعطیلی چرخه ی تولید سوخت غنی سازی و فعالیت هسته ای در ایران

 

پیامد ها

مهمترین پیامد تعطیلی سایت آب سنگین اراک این است که توان تولید رادیوداروها را می گیرد ، که در حال حاظر غربی ها از تحویل رادیوداروها به ایران خودداری می کنند .

اگر ما پروتکل الحاقی را بپذیریم آنها می توانند طبق بازرسی های سرزده از تمام تاسیسات ما بازدید کنند .

سایر پیامد ها : زیاد شدن توقعات آمریکایی ها ، سرخوردگی علمی ، کشاندن ایران به سمت موازنه استراتژیک در منطقه ، تضعیف قدرت نرم ، تضعیف امنیت ملی، رادیوداروها ، به هدر رفتن منابع و به ویژه دانشمندانی که تقدیم جهاد علمی کردیم .

 

اما مواردی که باید مورد توجه دانشجویان قرار بگیرد :

1 - عزم ملی برای حمایت از تیم مذاکره کننده ، 2 - رصد هوشمندانه مذاکرات ، 3 - جلوگیری از تحقق هدف دوم آمریکا از مذاکرات یعنی روند معکوس سازی ، 4 - مطالبه گری ، 5 - در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات نباید چالش سازی کنیم و باید با حمایت از دولت برای رسیدن به اقتدار ملی تلاش کنیم .

در ضمن باید گفته شود ؛ مذاکرات ایران با 1+5 یک تاکتیک است نه استراتژی .

تاکتیک در یک مقطع خاصی انجام می شود ولی استراتژی می تواند در مدت زمان بیشتری به کار گرفته بشود .

 

گردآوری توسط روح الله ولی زاده 

 

 

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر