گسیل آشوب‌ها ازسوریه به لبنان ؟ تعداد بازدید: 3158 |

24 فروردین 92

انتخابات آتی پارلمان لبنان را "تمام صائب سلام" برگزار خوهد کرد. انتخابات مهمی که قرار است 19 خرداد سال جاری برگزار شود و و تمام سلام به عنوان نخست وزیر جدید لینان مجری برگزاری آن خواهد بود. اهمیت انتخابات پارلمانی لبنان از این جهت است که این کشور دارای نظام پارلمانی است و دولت نیز از سوی پارلمان و بر اساس آرایش سیاسی موجود در آن انتخاب می شود.
به گزارش رجانیوز، "سلام" روز یک شنبه پس از آن از سوی نبیه بری، رئیس جمهور لبنان ، مامور تشکیل کابینه جدید شد، که نجیب میقاتی نخست وزیر پیشین این کشور به دلیل بروز اختلافات قومی و آنچه که "اقدامی  برای ایجاد وحدت ملی" خوانده شد، از سمت خود کناره گیری کرد. 
گفته شده است که تمام سلام به محض بازگشت از عربستان سعودی و پس از دیدار با «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان سعودی و همچنین سعد الحریری توسط «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان به عنوان کاندیدای نخست وزیری این کشور معرفی و پس از توافق برسر آن به عنوان نخست وزیر جدید لبنان معرفی شده است.
با این حال فراکسیون "وفاداری به مقاومت" (وابسته به حزب الله)، فراکسیون "اصلاح و تغییر" (وابسته به جریان ملی آزاد به رهبری میشل عون) و فراکسیون "توسعه و آزادی" (وابسته به نبیه بری، رییس پارلمان) که از فراکسیون های جریان 8 مارس در مجلس به حساب می آیند، حمایت خود را از معرفی تمام سلام به عنوان نخست وزیر جدید اعلام کرده اند و به وی رای مثبت دادند. 
اما آنچه در لبنان اتفاق افتاده است بیانگر شکل گیری توازن قدرت در جامعه سیاسی این کشور بین دو جریان 8 مارس و 14 مارس است . 
این توازن قدرت پس از انتخابات پارلمانی پیشین در این کشور صورت گرفت که هیچ کدام از این دوجریان اکثریت تاثیر گذار کرسی‌ها را به دست نیاورد و قدرت میان این دو پخش شد .
در زمان انتخاب نجیب میقاتی  کفه ترازو زمانی به نفع جریان 8 مارس سنگینی کرد که ائتلاف مستقل ولید جنبلاط با این جریان همسو شد و نخست وزیر هم راستا با جریان 8 مارس روی کار آمد.
اما پس از شکل گیری درگیری های طایفه ای اخیردر لبنان و برکناری میقاتی همانگونه که حدس زده می شد ،جنبلاط به سوی 14 مارس متمایل شد و نتیجه آن روی کار آمدن تمام سلام بود.  
در چنین شرایطی که یک نخست وزیر همسو با عربستان روی کار آمده است به نظر می رسد آل سعود در حال تکمیل پازل های خود برای حضور پررنگ در تحولات لبنان است . 


ریاض پس از حوادث 7 می 2008 و پس از آن که عبدالعزیز خوجه، سفیر وقت عربستان در لبنان مجبور به خروجش از این کشور توسط یک کشتی عربستانی شد، پای خود را از تحولات جاری در لبنان بیرون کشید و به عنوان کشوری حاشیه نشین در تحولات لبنان مطرح شد. پس از آن که نجیب میقاتی، به عنوان نامزد حزب الله و جریان 8 مارس ریاست دولت جانشین حریری را بر عهده گرفت، انزوای عربستان در لبنان باز هم افزایش یافت تا آن جا که فعالیت سفارت خانه این کشور در بیروت به حداقل رسید و سعد حریری، مرد مورد اعتماد عربستانی ها نیز از لبنان خارج شد و به فرانسه رفت. اکنون با انتخاب تمام سلام که با توصیه عربستانی ها و پافشاری آنها ریاست دولت جدید لبنان را بر عهده گرفته است، پیش بینی می شود که روابط عربستان و لبنان بهبود یابد و با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات حساس نمایندگان مجلس لبنان نقش سیاسی عربستان در عرصه سیاسی این کشور مجددا پررنگ شود. یکی از مقام های 14 مارس که نخواست نامی از او برده شود در این باره به روزنامه لبنانی الدیار گفت: «انتخاب تمام سلام به معنای آشتی عربستان با لبنانی ها است. اکنون ریاض قصد دارد با نیرویی جدید وارد عربستان شود و می خواهد نقشی مهم در کارزار سیاسی به ویژه انتخاباتی عربستان ایفا کند. »
در چنین شرایطی تمام سلام اعلام کرد که علیه یا به نفع هیچ طرف یا جریانی وارد عمل نخواهد شد و مصالح ملی و حفظ وحدت داخلی را سرلوحه کار خود قرار خواهد داد. وی در عین حال بر حمایت از مقاومت برای مقابله با اشغالگری دشمن صهیونیستی تاکید کرد و گفت: ما در مقابله با اشغالگری بدون هیچ ملاحظه ای با مقاومت هستیم. حتی سلام در دیدار با سفیر ایران در لبنان اعلام کرد که مقاومت روی چشم ما قرار دارد" و از مواضع جمهوری اسلامی در این راستا تقدیر کرد.
با این حال ، روی کار آمدن دولت مورد توافق تمامی گروه های سیاسی در لبنان و ایجاد آرامش نسبی از اینسو دارای اهمیت است که برخی تحلیلگران و مقامات لبنانی نگران کشیده شدن درگیری های سوریه به این کشور بودند.
موضوعی که درگیری های اخیر طایفه ای در لبنان نشان داده اصلا دور از انتظار نبوده است. البته برگزاری انتخابت پارلمانی در این کشور و احتمال چرخش قدرت به سوی جریان 8 مارس ، بروز دوباره و البته گسترده تر چنین درگیری ها را محتمل می کند و به ویژه آنکه عربستان درصدد نقش آفرینی دوباره در این کشور است. آیا آرامش نسبی حاکم در لبنان آتش زیر خاکستر است؟ 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر