فتوبیوراکتور استخراج فرآورده‌های ریزجلبک‌ها در کشور ساخته شد تعداد بازدید: 3396 |

24 فروردین 92

 

پژوهشگران پژوهشکده بیوتکنولوژی شمال غرب و غرب کشور موفق به طراحی فتوبیوراکتور نوینی جهت استخراج و تولید فرآورده های بیوتکنولوژی از ریزجلبک‌ها شدند.

دکتر محمدامین حجازی، مجری این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه صنعت تولید ریز جلبک‌ها به عنوان بخشی از منابع بیوتکنولوژی از صنایع در حال رشد سریع در جهان است، گفت: امروزه یکی از بحث‌هایی که در دنیا بسیار مورد توجه است این است که از پتانسیل عظیمی که در میکرو ارگانیسم‌های فتوسنتزکننده و به خصوص ریز جلبک‌ها وجود دارد برای تولید انواع مواد در زمینه‌ تامین غذای بشر، داروها، غذاداروها، غذای آبزیان و همچنین برای تولید سوخت‌های زیستی استفاده شود.

وی افزود: برای تولید و رشد این مواد روش‌های متفاوتی از جمله روش باز وجود دارد که از لحاظ قیمت ارزان است ولی به دلیل کنترل محدود و محدودیت در گونه‌های مورد استفاده در این روش راندمان پایینی دارد. در راستای افزایش بازه فتوبیورآکتور نوین تخت دو بخش را طراحی و ساخته شده است.

حجازی درباره اجزای تشکیل دهنده این بیوراکتور گفت: این سیستم دارای یک بدنه اصلی است که برای کشت و تولید محصول استفاده می‌شود و همچنین سنسورهایی به این بدنه وصل است که دما، pH و درصد اکسیژن محلول را مانیتور می‌کند. یک ورودی نیز برای تزریق گاز دی‌اکسیدکربن و مواد مغذی در این بدنه وجود دارد.

بخش دوم این بیوراکتور نیز بدنه اصلی دیگر است که شامل سیستم‌های کنترل، فرمان‌دهی و سیستم کنترل دمایی است.

به گفته‌ی وی نوآوری این سیستم استفاده بهینه از نور است که همزمان با کشت جلبک‌ها و جذب نور، شرایط متفاوت برای تولید محصولات ثانویه نیز ایجاد می‌شود.

وی در خصوص استفاده از ریزجلبک‌ها درصنایع مختلف تصریح کرد: یکی از عمده کاربردهای این ریز جلبک‌ها در تولید داروها و غذاداروها است که به عنوان جلوگیری کننده از سرطان، تنظیم کننده فشار خون، کلسترول خون و یا تحریک کننده سیستم ایمنی بدن به صورت قرص است.

در صنایع غذایی نیز برای تولید اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 و ا مگا 6 که به عنوان جایگزین روغن ماهی هستند. همچنین برای تولید ایجاد سوخت‌های زیستی بیودیزل و بیواتانول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی در حال حاضر در سازمان ملل طی برنامه‌ای برای رفع کمبود مواد غذایی و سوء تغذیه افراد درمناطق محروم دنیا از این مواد به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی جایگزین پروتئین گوشت استفاده می‌شود.

حجازی در پایان گفت‌وگو با ایسنا افزود: فتوبیوراکتور تخت دو بخشی برای اولین بار در دنیا طراحی شده که در آن بخش جلویی به عنوان دریافت کننده شدت نور بیشتر برای ترکیبات با ارزش القایی و همچنین رقیق کننده شدت نور به کاررفته و بخش دوم به عنوان دریافت‌کننده شدت نور کمتر برای رشد و تولید بیومس مورد استفاده قرار می‌گیرد که ارزیابی انجام شده بیانگر کارکرد مناسب فتوبیوراکتور مزبور است.

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر