چرا می‌شود با روسیه تعامل داشت اما با آمریکا نه؟ تعداد بازدید: 2678 |

25 اردیبهشت 92

چرا می‌شود با روسیه تعامل داشت اما با آمریکا نه؟/ نتیجه «گفت‌و‌گوی تمدن‌ها» اصلاحات، «محور شرارت» خواندن ایران بود

[more]

 

 به گزارش وارثین و به نقل از خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، دانشجویان دانشگاه شیراز بعد از ظهر امروز در «کافه انتخابات» این دانشگاه گرد یکدیگر آمدند و پیرامون مسائل سیاسی و به طور ویژه انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو، به بحث و مناظره پرداختند.

 

در «کافه انتخابات» یکی از مباحث مطرح شده، مربوط به سیاست خارجی ایران و ارتباط با دیگر کشور‌ها بود که در ابتدا این سوال مطرح بود که «چرا می‌شود با روسیه تعامل داشت اما نمی‌توان با آمریکا ارتباط بر‌قرار کرد؟»، «چرا می‌توانیم با کشور‌هایی که حتی به ما ضربه‌هایی وارد می‌کنند، همکاری داشته باشیم اما با کشوری مانند امریکا مشکل داریم؟» که دانشجویان در بحث و گفت‌وگو در مورد این سوال‌ها، ابتدا به سراغ نظریه مطرح شده در دولت اصلاحات که همان «گفت‌و‌گوی تمدن‌ها» بود، رفتند.‌

در نخستین روز از مناظره دانشجویان در «کافه انتخابات» دانشگاه شیراز به مشکل‌تراشی‌های غرب با ایران اشاره شد که دانشجویان به این نتیجه رسیدند که تمام درگیری‌ها با ایران به دلیل نوع نگاه اعتقادی ماست.

 

در ابتدای صحبت از نظریه «گفت‌و‌گوی تمدن‌ها» تعدادی از دانشجویان، این نظریه را مطلوب و کار‌آمد دانستند که در ادامه جمع دیگری از دانشجویان این نظریه را یک بازی دانستند که نتیجه‌اش خواندن ایران به عنوان «محور شرارت» و کوتاه آمدن ایران از مواضع و منافع خود از جمله در بحث هسته‌ای بود که یکی از دانشجویان با اشاره به کتاب خاطرات حسن روحانی که در آن به این اشاره شده بود که غرب حتی اجازه داشتن سانتریفیوژ تحقیقاتی را به ایران نمی‌داد، بر این موضوع تاکید بیشتری کرد.

 

همچنین بیان شد که با وجود این‌که ادعا می‌شد رئیس دولت اصلاحات، با سیاسیون دیگر کشور‌ها ارتباط خوبی داشت و نظریه «گفت‌و‌گوی تمدن‌ها» که ساخته دولت وی بود، به ظاهر مورد قبول اکثر کشور‌ها و امریکا قرار داشت، اما شاهد بودیم که ایالات متحده و هم‌پیمانان این کشور، بدون در نظر گرفتن امنیت ایران، به ایجاد نا‌امنی در سرزمین ما و کشور‌های همسایه پرداختند.

 

دانشجویان در ادامه بیان داشتند که امریکا و هم‌پیمانان این کشور، در کنار سیاست منفعلانه دولت اصلاحات، کشور‌های عراق و افغانستان را اشغال و به ایجاد نا‌امنی در برخی مناطق ایران مانند سیستان‌و‌بلوچستان و کشور‌های همسایه ما مانند ترکیه، لبنان و ... پرداختند.

 

یکی از دانشجویان بیان داشت که چرا با طرح این نظریه، ایران نتوانست امتیازی بگیرد؟ همچنین همان تعداد قطع‌نامه‌ای که در زمان خاتمی وجود داشت، در دوره احمدی‌نژاد نیز تصویب شد و در مجموع این نظریه یک بازی بود.

 

در بحث رابطه و مذاکره با امریکا، یکی از دانشجویان این‌گونه گفت که «آزموده را آزمودن خطاست» چرا که اگر ما از تمام حقوق هسته‌ای خود هم کوتاه بیاییم، باز هم این کشور به دشمنی خود ادامه می‌دهد، همان‌گونه که شاهد بودیم در دولت اصلاحات، ایران از مواضع هسته‌ای خود عقب‌نشینی کرد که سودی برای کشور ما نداشت.

 

این دانشجو در توضیح علت درگیری و کشمکش بین ایران و امریکا، به این موضوع اشاره داشت که امریکا با کشور‌هایی مانند چین که حتی در حال عبور از این کشور و وارد کردن ضربه‌های اقتصادی به ایالات متحده هستند، خصومت خاصی ندارد و واکنش قابل توجهی نشان نمی‌دهد که این رفتار مربوط به نوع نگاه اعتقادی ماست.

 

وی ضمن اشاره به نگاه امریکا مبنی بر پذیرش سبک زندگی خود توسط تمام فرهنگ‌ها، توضیح داد که ایران کشوری با نگاه اعتقادی و اسلامی است که تشیع در این سرزمین، تمایز و اختلاف زیادی با نگاه موجود در امریکا که همان صهیونیزم بوده، به وجود آورده است.

 

در این بحث اشاره شد که تمام درگیری‌ها به دلیل این نگاه‌های متفاوت در دو کشور است و هر مقدار که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کند، امریکا به این کشمکش ادامه می‌دهد و بالعکس.

 

به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، از نکات قابل توجه «کافه انتخابات» مناظره دانشجویان در فضایی دوستانه و آرام بود؛ همچنین برای صحبت کردن هر دانشجو، مدت زمان مشخصی در نظر گرفته شده بود.

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر