وقتی تمامی معادلات دچار تغییر می شوند! / قطب های انتخابات یازدهم تعداد بازدید: 3019 |

24 اردیبهشت 92

بالأخره مهلت ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز به پایان رسید و چهره های شاخص موجود در انتخابات از سایرین متمایز شدند اما حواشی ثبت نام ها در روز آخر به قدری زیاد بود که یک تنه جور ۴ روز گذشته را کشید. 
در پنجمین روز ثبت نام نامزدی ریاست جمهوری، سعید جلیلی با پراید صبا در محل ستاد انتخابات کشور حاضر شد و اسفندیار رحیم مشایی به همراه پدر دامادش در خیابان فاطمی قدم نهاد و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز سوار بر بنز و در کنار عشیره و اقربین اقدام به کاندیداتوری نمود! 
در این میان نامزدی این سه چهره برای تصدی پست ریاست جمهوری، تمامی گمانه زنی ها، معادلات و حتی پیش بینی ها را نیز دستخوش تغییری اساسی نمود. 
تا پیش از ورود این افراد به صحنه انتخابات کشور، شاهد حضور سه قطب اصلی «ائتلاف ۱+۲»، «ائتلاف اکثریت اصولگرایان» و نامزد منتسب به «جبهه پایداری» بودیم. 
به حساب نیاوردن کاندیداهای نزدیک به جریان اصلاحات و یا حتی افراد مستقل حاضر در انتخابات، از باب مقبولیت اندک و اقبال ناچیز قاطبه ملت نسبت به این طیف از اشخاص بوده است چراکه تجربه نشان داده حضور چهره هایی غیر از افراد شاخص از سوی جناح اصلاح طلبان، سرنوشتی همچون فرجام کار «مصطفی معین» در انتخابات ۸۴ را به دنبال خواهد داشت و با شکست همراه خواهد بود. 
اما با درنظرگیری ثبت نام های روز پایانی، ترکیب قطب های موجود را می توان به نحوی دیگر تغییر داد و تشریح نمود.

اکبر هاشمی رفسنجانی 
با توجه به آرزوی سیدخندان اصلاح طلبان مبنی بر حضور هاشمی در عرصه انتخابات و تأکیدات صریح کاندیداهایی همچون حسن روحانی، محمد شریعتمداری، محمدرضا عارف، مصطفی کواکبیان و بسیاری دیگر از نامزدهای منتسب به جناح دگراندیش پیرامون کناره گیری از صحنه انتخابات در صورت حضور رفسنجانی، می توان دریافت که اکثریت محض از سوی جریان دگر اندیش بر کاندیدای واحدی به نام "اکبر هاشمی رفسنجانی" اتفاق نظر خواهند داشت.

سعید جلیلی
از طرفی حضور دبیر شورایعالی امنیت ملی در انتخابات را از آن جهت می توان حائز اهمیت دانست که پیش از طرح نام هایی چون باقری لنکرانی از سوی جبهه پایداری، اجماع ایشان بر روی گزینه "سعید جلیلی" استوار بوده است. از این رو به احتمال قریب به یقین برآیند افرادی همچون کامران لنکرانی و حتی علیرضا زاکانی را می توان بر روی شخص جلیلی جستجو کرد و وی را بعنوان نامزد نهایی جبهه پایداری معرفی نمود.

محمدباقر قالیباف
از سوی دیگر اما پیش بینی ها مبنی بر حضور شهردار تهران به عنوان خروجی نهایی ائتلاف ۱+۲ شدت یافته است، چراکه با حضور هاشمی و علیرغم تأکید علی اکبر ولایتی مبنی بر عدم کناره گیری به نفع رفسنجانی، کیست که از ارادت قلبی وی به رئیس جمهور پیشین اطلاع نداشته باشد!
از این رو نمی توان شانسی را برای شخص علی اکبر ولایتی به عنوان خروجی ائتلاف ۱+۲ متصور بود اما کمترین تحرکات انتخاباتی در میان ائتلاف سه گانه را «غلامعلی حداد عادل» از خود بروز داده است، چراکه هم خود می داند شانسی برای خروجی واحد از ۱+۲ نخواهد داشت و هم می داند که با وجود حضور سایر قطب ها در انتخابات، اقبال عمومی درخوری را به همراه ندارد.
فلذا همانگونه که پیش بینی می شد، «محمد باقر قالیباف» را می توان به عنوان نامزد نهایی ائتلاف ۱+۲ در نظر گرفت.

سید محمدحسن ابوترابی فرد
اما قطب چهارم این انتخابات را می توان در خروجی واحد ائتلاف ۲+۳ تعیین نمود.
«سید محمد حسن ابوترابی فرد» توانست از میان افرادی همچون مصطفی پور محمدی، محمدرضا باهنر، یحیی آل اسحاق و البته منوچهر متکی به عنوان خروجی واحد ائتلاف در انتخابات یازدهم ثبت نام نماید.
در این میان اگرچه منوچهر متکی، وزیر پیشین خارجه، بر عهد از پیش بسته شده وفادار نبود و به تنهایی در انتخابات ثبت نام نمود اما به هیچ وجه نمی توان مقبولیت وی را با دیگران به قیاس گذارد چراکه این نائب رئیس اول مجلس نهم بود که توانست با حضور در یک لیست، در مرحله اول اعتماد مردم تهران را کسب کرده و به ساختمان بهارستان راه یابد. از این رو سنجش مقبولیت متکی با ابوترابی در انتخابات آتی قیاسی مع الفارق خواهد بود.
در این میان اما می باید اجماع نظر جامعتین مبنی بر کاندیداتوری ابوترابی فرد را نیز بعنوان یکی از نقاط قوت ایشان برشمرد. 
ممکن است این سوال در ذهن بسیاری خودنمایی که چرا کاندیداهای مطروحه از جانب دولت در این قطب بندی ها جایی ندارند؟!
در پاسخ به این سوال می باید گفت که با توجه به احتمال بالای رد صلاحیت کاندیدای اصلی دولت یا همان اسفندیار رحیم مشایی از سوی شورای محترم نگهبان قانون اساسی، برای سایر گزینه های منتسب به دولت نیز نمی توان بختی را قائل بود.
بدین ترتیب پیش بینی می شود که در انتخابات آتی شاهد رقابت چهار قطب «اکبر هاشمی رفسنجانی»، «محمد باقر قالیباف»، «سعید جلیلی» و «محمد حسن ابوترابی فرد» باشیم. 
باز هم باید صبر کرد و در انتظار شفاف تر شدن فضای سیاسی کشور شد.

منبع : خبر آنلاین

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر