ناشنیده های هسته ای+ اسناد تخلف حسن روحانی از نظر رهبر انقلاب تعداد بازدید: 2416 |

24 اردیبهشت 92

ولی واقعیت این است که در طی سیاست خارجی کشور ما وجود داشته و ما چندسالی با ان درگیر بوده ایم ونکته آخر اینکه هدف اصلی ما اینست که پرده ها را از روی ابهامات برداریم چراکه برخی مخصوصا در این ایام که به هرحال دوره ی جولان افکار مختلف سیاسی برای عرصه انتخابات است با عبارات مبهم ایجاد سوال و اشکال می کنند.

 

[more]

علی باقری معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران که عصر سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، در نقد دیپلماسی هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات و کتاب دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی که سال گذشته با عنوان "امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای" منتشرشده، گفت: من لازم میدانم که چند نکته را به عنوان تذکر یا یک مقدمه خیلی کوتاه عرض کنم ولی نباید برداشت اشتباه، ناصواب و بهره برداری از صحبت های من در این جلسه شود، لازم میدانم که امروز بگویم در مورد چه نمی خواهیم صحبت کنیم و در مورد چه می خواهیم صحبت کنیم.

به گزارش بولتن نیوز، وی تصریح کرد: ما با یک واقعیتی در عرصه ی سیاست خارجی مواجه هستیم که این واقعیت بیش از ده سال است که وجود دارد و در اینباره دو رویکرد، دو گفتمان و دو نگرش و نگاه به این موضوع در طول این ده سال وجود داشته و تجربه شده است.

معاون دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: دو نگاه و نگرش حالا به تعبیری که دوستان در موضوع این جلسه قرار داده اند، سازش و مقاومت پیامدهایی داشته است، ما به دنبال این هستیم ببینیم که پیامدهای رویکرد معروف به سازش حالا هرچی که اسمش رو می خواهند بگذارند که من می گذارم همان رویکرد" مقاومت"، ارزیابی مان در این خصوص چیست و چه دستاوردی در آن زمان داشته ایم و چه دستاوردی امروز داریم.

وی با بیان اینکه باید بر این اساس، آینده‌ی پیش رویمان را طراحی کنیم، ادامه داد: در این رابطه می‌خواهیم به برخی از سئوالات و ابهاماتی که بعضا مطرح شده و یا مطرح می شود که در جامعه وجود دارد پاسخ دهم، آن هم براساس مستنداتی که وجود دارد، نه براساس دیدگاههای شخصی یا فردی، که به برخی از این سئوالات اشاره می کنم.

باقری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای نوروز امسال اظهار داشت: با توجه به فرمایشات حضرت آقا در نوروز امسال در مورد اینکه دولت آینده باید مجموعه ای از نقاط قوت گذشته باشد و نقاط ضعف دولت گذشته را نداشته باشد، به نظرمن، موضوع هسته ای می تواند یک مصداق موردی بسیار خوب، زنده و شفاف باشد و ببینم که واقعا نقاط قوت کدام اند و نقاط ضعف کدام؟ و بعضا به خاطر برخی ناآگاهی ها و برخی تمایلات جناحی، برخی نخواهند پسرفتها را به عنوان پیشرفت قلمداد کنند و آن را در واقع تعامل و گفتگو و مذاکره جلوه دهند و پیشرفت ها را به عنوان سرسختی، لجاجت و یک دندگی معرفی کنند.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد: خب طبیعتا وقتی که به روند گذشته نگاه کنیم موضوع ما گفتگوهای با سه کشور اروپایی که در دوران دولت اصلاحات بود، مطرح خواهد شد که مسئولیتش با دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی بوده و اگر اسمی از ایشان برده می شود به جهت مسئولیت وی و کتابی است که ایشان تالیف کرده و دستاورد ها و فضای آن موقع را ترسیم کردند و هیچ بحث شخصی با ایشان یا کس دیگری نخواهیم داشت، ممکن است در جلسه بعدی بنشینیم و بحث کنیم ولی در این جلسه بحثی نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: یک تیمی هم همراه ایشان بود که قاعدتا آن تیم مسئولیت عملکرد خودش را خواهد داشت و آن تیم هم شناخته شده و روند کنونی نیزمشخص است که مسئولیتش با اقای دکتر جلیلی است و بحثهایی هم که مطرح می‌کنیم هیچ تعریف و تمجیدی از شخصیت ایشان نخواهد بود و تنها واقعیتی است که در صحنه وجود دارد، ولی هرچند اگر لازم باشد در مورد ایشان صحبت می‌کنیم که این در یک جلسه دیگر خواهد بود.

*ظلم به مقامات عالی نظام

وی با بیان اینکه یک سوال دیگر مطرح است که ایا روند گذشته تحت نظارت و تایید مقام معظم رهبری بوده است یا خیر، اظهار داشت: اگر تحت نظارت مقام معظم رهبری بوده به چه صورت بوده است؟ چرا که برخی افراد که در آن زمان متولی آن امور بودند تمام ناکامی های خود را برای اینکه بتوانند توجیه کنند به طور ظالمانه به مقامات عالی نظام که منظورشان مقام معظم رهبری است، منصوب می کنند که در این باره هم صحبت خواهیم کرد.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه سوالات دیگر را این‌گونه تشریح کرد: روند گذشته موفق بوده است یا خیر؟ آیا در گذشته واقعا مذاکراتی بین ایران و سه کشور اروپایی صورت گرفته است؟ در گذشته چه امتیازی از طرف اروپایی‌ها گرفته شده است؟ منافع و امنیت ملی‌مان در گذشته تامین شد یا خیر؟

باقری خاطرنشان کرد: اینها به نظر من سوالاتی است که در روند این بحث خود شما به پاسخ آن دست پیدا می کنید بدون اینکه من اشاره ای داشته باشم. اما در دو مورد من نمیخواهم صحبت کنم و ازاین جهت تاکید دارم که برداشت اشتباه نشود 1) درمورد عملکرد جناب اقای دبیراسبق شورای امنیت ملی که مسئول مذاکره با سه کشور اروپایی بودند و2) در موضوع هسته ای هم نمیخواهم عملکرد ایشان را ارزیابی کنم و عمدتا به گفتمان میپردازیم که آن گفتمان به دنبال چه بود و چه چیزی بدست آورد و چه چیزی را ازدست داد.

وی تاکید کرد: به نظرمن کاری که در دوره گذشته شد محصول دو دوره سازندگی و اصلاحات بود و هر دو باید یا به قولی افتخار کنند یا مسئولیتش را بپذیرند و دو تیم مذاکره کننده که من نمیخواهم اسم ببرم کسانی بودند که در دوره سازندگی و اصلاحات مسئولیتهای موثری در سیاست خارجی وبه طور مشخص در موضوع هسته ای داشتند و نکته دوم که نمی خواهیم به آن بپردازیم موضوع کتاب دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی است کتابی که ایشان تالیف کردند بیش از هزار صفحه در این باره مطلب نوشتند که در بحث امروز من قطعا از آن بهره برداری خواهد شد چرا که ایشون سندی را منتشر و خود مدعی ان دوره بوده اند که قاعدتا حرفهای ایشان برای خودش قابلیت استناد خواهد بود اما اینکه ایا این کتاب درست بوده که منتشر بشود یا خیر؟ و اینکه همه موارد این کتاب درست است یا خیر؟ بحثی نیست که من بخواهم در اینجا به ان بپردازیم وان بحث جای دیگری است که حالا کسانی که مسئول این کار هستند به ان خواهند پرداخت.

باقری با بیان اینکه ما دو قسمت بحث خواهیم داشت، ادامه داد: یک مروری بر روند گفتگوها در طول نزدیک به سه سال که با کشورهای اروپایی انجام شد که بررسی ما در طول این دوره مستندی است که دراین کتاب منتشر شده و هیچ بحثی خارج از آن در بحث امروز ما نیست ولی این بحث اغنایی میباشد و هیچ ادعایی مطرح نشده است و هرچیزی که پذیرفته شده است از سوی طرف مدعی این جریان براساس استنادات ما بر روی آن بحث خواهد شد.

*ناشنیده‌های هسته‌ای

باقری با بیان اینکه ما در این جلسه ناگفته ای را نداریم که بگوییم بلکه بیشتر ناشنیده ها است، تصریح کرد: وقتی شما دقت می کنید می بینید که همه‌ آنها گفته شده اما شنیده نشده است و چیز جدیدی نخواهد بود ولی واقعیت این است که در طی سیاست خارجی کشور ما وجود داشته و ما چندسالی با ان درگیر بوده ایم ونکته آخر اینکه هدف اصلی ما اینست که پرده ها را از روی ابهامات برداریم چراکه برخی مخصوصا در این ایام که به هرحال دوره ی جولان افکار مختلف سیاسی برای عرصه انتخابات است با عبارات مبهم ایجاد سوال و اشکال می کنند و در روند مقاومتی که یا خود آگاه یا ناخوداگاه بر دوران بازگشت به گذشته تاکید می کنند که یا واقعا اطلاع ندارند یا اگر عمدی هست آنها هم در این مسیر هستند.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اظهار داشت: ما باید واقعیات را برای جامعه نخبه خود روشن کنیم، باید روشن باشد اینکه گفته میشود مثلا خوب است 20% را داشته باشیم ولی قطعنامه نداشته باشیم، باید دید این حرف چقدر با واقعیت منطبق است.

وی تاکید کرد: ما در دوره نخست که دوره مذاکرات و تعامل ما با سه کشور اروپایی که براساس مستندات این کتاب بیش از هزار صفحه ای وجود دارد با عنوان دیپلماسی امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای بحث را جلو می بریم.

باقری اظهار داشت: موضوع هسته ای کشورمان در سال 81 با مصاحبه ای که یکی از اعضای منافقین در واشنگتن انجام داد، مطرح شد که انها ادعا کردند که ایران یک سری فعالیت های مخفی دارد که ازانجا در واقع این موضوع به عنوان یک موضوع مهم در عرصه سیاست خارجی ما مطرح شد حالا ببینیم در این روند بحثهایی که طرف مقابل ما یعنی سه کشور ارپایی مطرح کردند که تا آخر این دوره گفتگوها بوده و چه کارهایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: حدود یکسال بعد اروپایی ها نامه ای را به وزیر خارجه ما می نویسند و از ایشان در خواست میکنند که ایران پرتکل الحاقی را بپذیرد و کلیه فعالیتهای هسته ای خود را تعلیق کند که در 15 مرداد 82 وزرای خارجی انگلیس، آلمان و فرانسه این کار را انجام میدهند و در همین مقطع ما دو کار انجام میدهیم که، 1) نگاه مثبتمان را در این مورد اعلام می کنیم و پروتکل را توسط رییس جمهور وقت را می پذیریم و 2) برای مذاکره با آژانس اعلام امادگی می کنیم.

معاون دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان اظهار داشت: در 21 شهریور82 یعنی 18 روز پس ازاینکه ما یک رویکرد تعاملی نشان دادیم این سه کشور اروپایی اولین قطعنامه علیه فعالیتهای هسته ای ایران را به شورای حکام آژانس ارائه می کنند و در آن جلسه با اجماع به تصویب میرسد. (نکته مهم این است که در مجامع بین المللی یک یا چند کشور باید به اصطلاح بانی یا اسپانسر قطع نامه شوند و قطع نامه را می دهند و بقیه یا اسپانسر میشوند یا انرا همراهی میکنند و رای میدهند.)

* پذیرش همه تکالیف

وی ادامه داد: این سه کشور اروپایی بانی قطعنامه علیه ایران شدند که در یک بحث عمده به آن می پردازیم که یکی بحث تعلیق فعالیت های غنی سازی و بازفراوری است که از ایران خواسته شده و دیگری اجرای بدون قید و شرط پروتکل تا زمانیکه بخواهد تصویب شود، بعد از اینکه در واقع با رویکرد تقابلی اروپایی ها طرف ایرانی وارد مذاکره با آنها می شود نتیجه این مذاکره توافق سعد آباد می شود و توجیه می اورند، چرا با اروپایی ها مذاکره کردیم و توافق نامه سعد آباد را امضا کردیم این است که دو دلیل عمده می آورند که 1) ما می خواستیم کشور را از خطر ورود پرونده ایران به شورای امنیت برهانیم و 2) نمی خواستیم مواردی که در قطعنامه شورای حکام بود را بپذیریم و ما می خواستیم که موارد کمتر را بپذیریم چون مواردی که در شورای حکام بود بیشتر بود و ما نباید به انها تن بدهیم و بر این اساس وارد گفتگوها شدیم.

باقری خاطرنشان کرد: ایران در این توافق یکسری تعهداتی می دهد و طرف غربی هم یکسری تعهداتی می دهد، ایران تعهد اولش این است که به رژیم عدم اشاعه متعهد می شود و معاهده ان پی تی یکی مربوط به یکی ازمعاهدات عدم اشاعه است و معاهده رژیم عدم اشاعه مجموعه ای از معاهدات است که ما فقط جزو یکی از ان ان پی تی هستیم.

وی تاکید کرد: ما با این تعهد همه تکالیف مربوط به همه معاهدات عدم اشاعه را پذیرفتیم بدون اینکه از حقوق آن برخوردار باشیم و متعهد می‌شویم که پروتکل الحاقی را امضا کنیم و همچنین متعهد می‌شویم که فرایند تسریع پروتکل الحاقی را آغاز کنیم تا زمان تسریع پروتکل را اجرا کنیم و متعهد به تعلیق همه فعالیت‌های غنی سازی موارد آژانس می‌شویم و این موارد را مطرح می‌کنیم.

باقری با بیان اینکه تعهدات سه کشور اروپایی در مقابل به این شرح است، افزود: 1) شناسایی حق ایران در برخورداری از استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای مطابق معاده ان پی . تی،( دقت کنید اروپایی ها اینجا حقوق ایران در معاده ان . پی . تی را به رسمیت شناختند و حق ایران را در برخورداری از حق استفاده از انرژی هسته ای به رسمیت شناختند.)

* پیشروی غرب، عقب نشینی ایران

وی در ادامه افزود: دوم اینکه آنها متعهد می‌شوند که وضعیت کنونی توسط شورای حکام باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و این خیلی چیز خاصی نیست و باید شورای حکام تصمیم گیری کند، و در اخر آنها می گویند ایران باید نگرانی‌های بین المللی را از جمله نگرانی این سه کشور را رفع کند در غیر این صورت سازوکار و ضابطه ای ندارد، ولی فرض کنید اگر نگرانی رفع شود، ایران می‌تواند انتظار داشته باشد که در دسترسی آسانتری به تکنولوژی‌ها پیشرفته داشته باشد و سه کشور اروپایی این سه انتظار ایران را تایید خواهند کرد.( یعنی اینکه تعهدات اروپایی ها تایید انتظار ایران در آن زمان است، نه اینکه تکنولوژی را در اختیار ایران قرار دهند.)

باقری با بیان اینکه ما دو هدف عمده از توافق سعد آباد داریم، افزود: 1)آنها تعهد بدهند در موضوع شورای امنیت که تعهدی هم ندادند 2) این بود که ما می‌خواستیم فرار کنیم از مصادیق تعلیق در قطعنامه شورای حکام که آن هم حاصل نشد، چرا؟ چون ما خودمان به عین آوردیم که تعلیق همه فعالیت های غنی سازی براساس تایید آژانس خواهد بود و آژانس هم تایید انجام داده و در واقع اگر می‌خواستیم تعلیق را انجام دهیم با آژانس طرف می‌شویم چرا رفتیم با سه کشور اروپایی طرف شدیم؟

وی تاکید کرد: در دو هفته بعد از توافق سعد آباد مقام معظم رهبری در دیداری که با کارگزاران داشتند، فرمودند " اگر قرار باشد دشمنان و مراکز قدرت زیاده خواهی کنند و سنگر به سنگر جلو بیایند و ما هم عقب نشینی کنیم این شیوه تسلیم به هیچ وجه درست نیست و اجازه چنین کاری هم داده نخواهد شد ." این دقیقا نتیجه 5 ساعت توافق سعد آباد است و آنها که در واقع مصادر می کنند نگاه رهبری را در این خصوص، جای تامل است چرا که نگاه ایشان چند روز بعد از توافق سعد آباد این بود.

باقری ادامه داد: ما توافق سعد آباد را امضا می کنیم و مسیر ادامه پیدا می کند، 19 ابان همان سال ما رویکرد تعاملی می گیریم و نامه می دهیم به آژانس که ما پروتکل را می پذیریم و 30 ابان شورای حکام آژانس این موضوع را تایید می کند که ایران نامه زده و پروتکل الحاقی را امضا می کند در واقع یک مرحله باید امضا کنند و مرحله بعد تصویب است که مرحله امضا در دولت و تصویب توسط مجلس صورت می گیرد.

معاون دبیر جلیلی تصریح کرد: 5 روز بعد یعنی 5 آذر 82 سه کشور اروپایی قطعنامه دیگری در شورای حکام علیه ما تصویب می کنند که دقیقا می شود 5 روز بعد از اینکه ما پروتکل الحاقی را امضا کردیم و شورای حکام آن را تایید کرده است که درواقع می شود رویکرد تعاملی ما برای تقابل بیشتر، از طرف مقابل این تقابل را کی انجام داده است؟ همین سه کشور اروپایی که توافق سعد آباد را امضا کرده اند نه کس دیگر.

* اروپایی‌ها اصلا تعهدی نداده بودند

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: در 27 آذرماه می رویم. در بروکسل جلسه ای که بین ایران و سه کشور اروپایی برگزار می شود دوباره چیزی دیگری تصویب می شود ما یک سری تعهدات می دهیم و آنها یکسری تعهدات می دهد، تعهداتی که در سعدآباد داده و علاوه بر آن 1)تعلیق مونتاژ سانتریفوژها،2) تعلیق آزمایش سانتریفوژها ،3) تعلیق ساخت داخلی سانتریفوژها،4) تعلیق فعالیت های غنی سازی در همه تاسیسات موجود در ایران.

ما اگر بخواهیم تعلیق کنیم عملا به این معنا خواهد بود که بازرسان آژانس باید بیایند و همه مراکز را پلمپ کنند و برای اینکه پلمپ انجام شود ما باید مراکز قطعه سازی خود را در سراسر ایران به آژانس نشان دهیم و این کاری است که مثلا شاید اگر چندین سال دستگاه‌های جاسوسی تلاش می کردند، موفق نمی‌شدند و ما آن را دو دستی تقدیم آنها کردیم.

معاون جلیلی ادامه داد: سه کشور اروپایی تعهد دادند که 1) تلاش سه کشوربرای شناساندن تلاش های ایران در جلسه آتی شورای حکام، ( این متن بروکسل برگرفته از کتاب رئیس اسبق شورای عالی امنیت ملی کشورمان است )،2). تلاش سه کشور درباره گزارش مدیر کل آژانس که در گزارش خود به شورای حکام اگر صلاح می داند طبق پادمان و پروتکل عمل کند و در اینجا است که می گویند که آیا سه کشور اروپایی اصلا تعهدی داده اند که بخواهند آن را نقص کنند چراکه اصلا بندگان خدا تعهدی نداند ولی ما تعهدات ریز و جزئی به آنها دادیم.

باقری افزود: بعد از توافق بروکسل و به روایت خوش بینانه اش تعامل از سوی ما و به روایت واقع بینانه اش عقب نشینی از طرف ما، تقابل آنها بیشتر می شود و 19 روز پس از امضای توافقنامه بروکسل سومین قطعنامه را این سه کشور اروپایی به شورای حکام برده و تصویب کردند، یعنی حداقل ما درتوافق بروکسل از آنها نمی پرسیم که آقای سه کشور اروپایی که ما داریم با شما صحبت می کنیم و توافق می کنیم حداقل شما در شورای حکام و در قطعنامه ای که می خواهند علیه ما صادر کنند رای ندهید یا حداقل شما بانی قطعنامه نباشید ولی هیچ کدام از این کارها انجام نمی شود و آنها متعهد نمی شوند.

معاون دبیر عالی شورای امنیت ملی کشورمان افزود: ما دست خودمان را در عرصه فنی بسته و همه را تعلیق و تعطیل کردیم فقط صرفا به اصطلاح داریم تعامل می کنیم اینجاست که این سوالی که مطرح کردم در ذهن شما نقش می بیند که ایا ما داریم مذاکره می کنیم و اینکه طرف مقابل، هر چه بگوید ما می‌پذیریم و بعد به ما اردنگی می زنند که آیا این می شود مذاکره؟

وی با اشاره به کتاب روحانی خاطرنشان کرد: اول خرداد 83 ما باید براساس پروتکل الحاقی برنامه های هسته ای خود را براساس ده سال آینده ارائه دهیم و این کار را در اول خرداد 83 ارائه دادیم و بیش از هزار صفحه فعالیت های کلی و آتی خودمان را در آژانس ارائه کردیم، به خاطر همین کار یک دستمزد به ما ندادند و 29 خرداد چهارمین قطعنامه علیه ایران توسط کشورهای اروپایی تصویب شد و ما در اوایل همین دوره به مدت 2 سال عضو شورای حکام آژانس بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک بار عضو شورای حکام آژانس بودیم.

* اجماع ایران علیه ایران!

باقری ادامه داد: نکته جالب این است زمانی که ما عضو شورای حکام هستیم قطعنامه ای در شورای حکام صادر می شود و این قطعنامه با اجماع به تصویب می رسد و وقتی که بررسی می کنیم که چطور می شود که خودمان عضو آن هستیم علیه خودمان رای بدهیم، می بینیم کهبه نماینده ایران گفته اند از جلسه بیرون برود، رویه آژانس این است که شورای حکام باید با اجماع تصویب شود شما اگر آنجا باشید و رای غیر موافق بدهید رویه آژانس دچار اختلال می شود، شما باید بیرون بروید تا قطعنامه با اجماع تصویب شود و بر ادعاهای غربی ها مبنی بر اینکه جامعه بین المللی نسبت به فعالیت های هسته ایران ابراز نگرانی می کنند، خودمان یک مهر تائید می زنیم.

وی بابیان اینکه در دوره جدید که اولین قطعنامه ای که می خواستند علیه ایران تصویب کنند کشور ونزوئلا بود که درخواست رای گیری کرد و اولین قطعنامه جدید با رای منفی ونزئولا تصویب شد، گفت : آخرین قطعنامه ای هم که ما داشتیم در شورای حکام حدود دو سال پیش بود از 35 عضو، 10 عضو رای ندادند یعنی در آن دوره به اصطلاح طلایی مذاکراتی و دیپلماسی فعال هسته ای، خودمان علیه خودمان به اجماع پیوستیم و در این دوره که ادعا می کنند که ما میانه‌ای با تعامل نداریم، قطعنامه آنها با این وضع تصویب می شود چراکه تقریبا 21 عضو شورای حکام یا غربی هستند یا وابسته به غرب و می توانند رای اکثریت کرسی را تصویب کنند ولی به هر حال اینکه ما تلاش کنیم و نگذاریم مجامع بین المللی علیه ما اجماع کنند این خودش موضوعیت دارد.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اظهار داشت: در دوران تیم اسبق هسته‌ای: ما بعد از این قطعنامه که در مقطع تابستان بود و سپس در ماه اوت، که آنها خیلی وقت مذاکره نداشتند، بعد از اینکه به استراحت پرداختند و شهریورماه که رفتند سرکار در شورای حکام یک قطعنامه دیگر علیه ما تصویب کردند که باز توسط این سه کشور اروپایی صورت گرفت.

باقری با بیان اینکه در 6 آبان 83 ، مقام معظم رهبری 5 موضوع را مطرح کردند، اظهار داشت: 1) :غربی ها می گویند که شما باید غنی سازی را تعلیق بلند مدت کنید چرا؟ به چه دلیل ؟ چه ربطی بین شفاف سازی یا تعلیق یا توقف غنی سازی است؟ اینها با هم چه ارتباطی دارند؟ با این زیادی گویی‌ها و حرف های دوران استعمار مگر می شود ملتی را از حق و حقوق و خواسته خود محروم کرد؟ طرف های مذاکره کننده بدانند ملت ایران زنده است و ملت زنده اهل منطق، حرکت، تعامل و دفاع است.

وی افزود: این در واقع فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع علنی بود که موضع‌شان را مطرح کردند، در 6 ابان 83 ما در دورانی هستیم که می خواهد توافقی شکل بگیرد به نام پاریس که در این توافق آن طرف یک پیشنهاد داده و ما هم یک پیشنهاد جالب می ‌دهیم به این صورت که پیشنهادی که خود ایران داده به عنوان یک اقدام دیگر برای اعتمادسازی ایران کلیه فعالیت های داوطلبانه غنی‌سازی و بازفراوری را تعلیق می‌کند و آن چیزی نبود که آنها بگویند و ما بپذیریم، بلکه پیشنهاد خودمان بود.

معاون جلیلی تاکید کرد: در واقع سعد آباد باقی است و ادامه امضای پروتکل الحاقی را تصویب کرده و تعلیق فعالیت های غنی سازی با حضور موافتنامه ترتیبات دراز مدت میان دو طرف منعقد شده و تعلیق تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی و تعلیق برای مادامی که مذاکرات برای توافق دو طرف پیش می رود، ادامه خواهد داشت.

* ضمانت عینی

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: اما طرف اروپایی تعهد می دهد که با حمایت از مدیر کل چنانچه در چارچوب توافقات پادمان به پروتکل الحاقی شورای حکام گزارش دهد،( یعنی اینکه اگر مدیرکل بخواهد در چارچوب توافقات پادمان با پروتکل الحاقی درباره ما گزارش دهد آنها از آن حمایت می کنند، مثلا یک لیوان آب می گذارند در مقابل وی تا طرف خوب گزارش دهد )، حمایت از مدیر کل برای دعوت از ایران برای پیوستن به گروه کارشناسانه رهیافت های چند جانبه چرخه سوخت هسته ای، حمایت از سرگیری مذاکرات درباره موافقتنامه تجاری با اتحادیه اروپا، اگر معلوم شود که اینها تعلیق را حتما انجام داده سه کشور اروپایی از مذاکرات ایران و اروپا حمایت می کنند که نتیجه‌اش این می شود که مثلا سه کشور اروپایی می گویند ما می خواستیم اما 25 کشور دیگر این کار را انجام دادند،‌ حمایت از آغاز مذاکرات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی که این

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر