قائل به وحدت گفتمانی‌ام/ دولت سازندگی در سال ۷۶ برای حفظ قدرت به دنبال تغییر قانون اساسی بود تعداد بازدید: 3084 |

24 اردیبهشت 92

علیرضا زاکانی کاندیدای ریاست جمهوری، قانون شکنی را یکی از مسائلی دانست که در سه دوره گذشته در دولت‌ها شاهد آن بودیم و گفت: دولت سازندگی برای اینکه ریاست جمهوری‌اش در سه دوره استمرار داشته باشد، دنبال تغییر قانون اساسی بود.

[more]

علیرضا زاکانی نامزد ریاست جمهوری یازدهم بعد از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه ثبت‌نام‌ها پایان یافت و شرایط پیش رو تقریبا شفاف شد، اظهار داشت: البته هنوز فضا شفاف نیست و باید منتظر ماند شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام کند.

زاکانی با بیان اینکه هم انتخابات بسیار مهم است و هم ماحصل آن می‌تواند تأثیر جدی در تمام شرایط و چارچوب‌های کشور بگذارد،‌ افزود: عده‌ای به انتخابات از منظر تهدید نگاه می‌کنند اما بنده احساس می‌کنم انتخابات فرصت بزرگی برای تغییر است.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با اشاره به پایان یافتن ثبت‌نام‌ها تصریح کرد: از قبل گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه چه کسانی ثبت نام می‌کنند اما امروز ثبت‌نام شدگان مشخص هستند و به نوعی می‌توان گفت که کدامیک از آنها رتبه‌های اول و دوم را دارند.

وی بر همین اساس به سه گروهی که در صحنه حضور دارند اشاره و اضافه کرد: گروه اول اصولگرایان با نامزدهای مختلف هستند، گروه دوم مخالفان اصولگرایی هستند که جهت‌گرایی‌های کشور را بر نمی‌تابند و گروه سوم مخالفین اصل انقلابند که جایگاهی در ثبت‌نام و رقابت ندارند. اما مهم این است که از چه گروهی حمایت می‌کنند که در سال 88 یکپارچه از میرحسین حمایت کردند.

زاکانی با تأکید بر اینکه کسانی که 24 سال در این کشور حاکم بودند امروز مخالف جهت‌گیری کشور هستند، یادآور شد: در واقع اینها کسانی هستند که در دولت سازندگی، اصلاحات و 8 سال اخیر مسئولیت داشتند؛ زیاد سخت نیست که با حدث و گمان نامزد نهایی این گروه را مشخص کرد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم ادامه داد: کسانی که در دوره سازندگی و اصلاحات حضور داشتند امروز هاشمی را به عنوان نامزد خود عنوان می‌کنند.

وی افزود: کسی که امروز برای ثبت‌نام و به دست گرفتن قوه اجرایی کشور حضور یافته است، محصول اداره‌اش در زمانی که توانمندتر بود، تورم 49 درصدی بود.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود راه رسیدن به تمدن اسلامی را ساختن جامعه اسلامی دانست که مقدمه آن تشکیل دولت اسلامی است و گفت: برای رسیدن به هداف انقلاب باید نگاه اسلامی داشت اما دولت سازندگی و اصلاحات الگوهای مورد بهره‌برداریشان برگرفته از نگاه توسعه غربی است. از این رو الگویی که در دوره سازندگی و اصلاحات در حوزه اقتصاد به ما تحمیل شد الگوی اقتصاد آزاد بود.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم همچنین اضافه کرد: در دولت نهم و دهم الگویی که در دستور کار گرفت توجه به توزیع ثروت بود اما کم‌توجهی به حوزه خلق ثروت الگوی نامتوازن و بی‌ریشه‌ای را به ظهور و بروز رساند. از این رو باید گفت 24 سال در مسیر نادرست قرار گرفته بودیم که با الگوی درست پیشرفت اسلامی باید کشور را اداره کرد تا به اهداف انقلاب اسلامی رسید.

وی با بیان اینکه در حوزه نگاه غربی زیرساخت‌های یک جامعه مبتنی بر اقتصاد است اما در حوزه اسلامی زیرساخت‌ها به حوزه فرهنگ باز می‌گردد، افزود: مقام معظم رهبری در سال 72دیداری با آقای هاشمی داشتند و فرمودند بنده هر روز و هر روز بارها فکر می‌کنم ما کجا می‌رویم می‌خواهیم ژاپن و مالزی باشیم؟ یا یک کشور اروپایی شویم و ایشان خود پاسخ را دادند که می‌خوهیم کشوری از جنس خود شویم و الگو باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین به نوع نگاه غلط به مردم نیز اشاره کرد که در این سه دوره به وجود آمد و گفت: در واقع باید نگاه به مردم نیز تغییر یابد؛ در دولت سازندگی نگاه به مردم به قدری بد بود که برای اصلاح اقتصادی حتی حاضر به زدو خورد مردم هم می‌شدند که در واقع همین رفتارها منجر به تورم 49.7درصدی در سال 74 بود که در برخی نقاط مثل خراسان، اسلامشهر و استان مرکزی مردم شورش کردند.

وی بر همین اساس به دوم خرداد هم اشاره و تصریح کرد: در زمان دوم خرداد نیز از مردم تا زمانی تعریف می‌کردند که همراه آنها باشند.

زاکانی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و اقتصاد خود مردم راهگشا هستند اظهار داشت: اگر مردم به صحنه بیایند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم همچنین به نوع نگاه به نخبگان جامعه نیز اشاره کرد و گفت: در 24 سال گذشته نگاه درستی به نخبگان جامعه نشده است. در واقع باید بهترین‌ها در کشور اداره کشور را به عهده بگیرد و در 24 سال گذشته به جای شایستگان به اطرافیان توجه شده است. معتقدم باید بهترین‌ها را انتخاب کرد. از این رو معرفی کابینه در حال حاضر خلاف شایسته سالاری است و شاید کسانی باشند که اکنون در کنار ما نباشند اما پس از انتخابات باید برای همکاری از آنها استفاده کرد.

وی به استفاده از همه ظرفیت‌های جامعه بدون تنگ‌نظری اشاره و تصریح کرد: این سه دولت گذشته فقط خود را می‌دیدند و در واقع شروع به تسویه حساب با دیگران می‌کردند.

زاکانی همچنین به قانون‌شکنی توسط سه دولت گذشته اشاره و اضافه کرد: با اینکه تأکید بر قانون می‌کردند اما عملاً قانون را زیر پا می‌گذاشتند و حتی در دوره سازندگی برای اینکه رئیس‌جمهور بتواند سه دوره استمرار داشته باشد به دنبال تغییر قانون اساسی بودند.

 

نامزد جبهه حماسه‌سازان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده یکی دیگر از مسائل مورد انتقاد را حمایت از متخلفین دانست و گفت:‌ اگر دولتی از متخلف حمایت کرد آن روز، روز سقوط می‌شود و دولت نباید خط قرمز داشته باشد؛ در هر 3 دولت، رئیس دولت برای خود و اطرافیانش خط قرمز قائل بود.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با اشاره به توجه خود به مردم و حضورشان در عرصه، گفت: نام دولت بنده، دولت مردم است.

زاکانی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره نقد دولت‌های گذشته اظهار داشت: بنده همواره به دولت‌های گذشته نقد داشته‌ام اما به شخصیت افراد ورود نمی‌کنم و از «بگم‌بگم» استفاده نکرده‌ام. اما سعی می‌کنم که عبرت‌گیری از گذشته را مطرح کنم اما به شخصیت نامزدها ورود نکردم چرا که معقتدم هرکس باید مورد احترام واقع شود و برخی تخریب‌ها را قبول ندارم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تأکید کرد: برخی توصیه می‌کنند باید به گذشته برگشت اما ما راه گذشته را نادرست می‌دانیم و نباید به گذشته برگردیم.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه اگر در انتخابات به پیروزی برسید با رقبای خود چگونه برخورد می‌کنید، افزود: بنده معتقدم اگر خداوند توفیق داد و در معرض انتخاب قرار گرفتم بعد از پیروزی اولین جلسه‌ام با رقبایم خواهد بود؛ همچنین اولین کسی هستم که اگر فرد دیگری به صحنه بیاید به وی تبریک بگویم.

زاکانی در پاسخ به سؤالی درباره ولایت‌پذیری افراد نیز یادآور شد: در مقام حرف ممکن است خیلی‌ها حرف بزنند اما باید دید چه کسانی اهل عمل هستند و در انقلاب و دفاع مقدس کجا بودند؛ در 78، 88 قضیه انحراف و فساد کجا قرار داشتند. با رجوع به گذشته افراد می‌تواند به ولایت‌پذیری آنها پی برد.

نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان به افراد اعتماد کرد در حالیکه برخی آنها نمره خوبی را نگرفته‌اند، گفت:‌انقلاب همواره ریزش‌هایی داشته و خواهد داشت اما بیشترین اعتماد باید به کسی شود که حرف نادرست از وی نشنیدیم.

 

زاکانی در ادامه نشست در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه در سه دوره گذشته وعده‌های بسیاری داده شده با چه تضمینی می‌توان به شما اعتماد کرد، گفت: به سه دلیل می توانید اعتماد کنید. دلیل اولش 24 سال گذشته است. بنده وعده مبارزه با مفاسد می دهم اما اگر در کارنامه ام مبارزه با فساد را نداشته باشم یعنی تنها وعده است ولی اگر دیدید من در گذشته در حوزه مبارزه با فساد کارنامه‌ای داشتم موجه است که به من رای بدهید.

وی افزود: من برای مبارزه با فساد سراغ بزرگترین‌ها می رفتم. زمانی سراغ وزیر اطلاعات رفتم، از سال 63 که وزارت اطلاعات تاسیس شده بود هیچ وزیر اطلاعاتی به صحن علنی مجلس نیامده بود. من یک تخلف مالی را پیگیری کردم. رفتم سراغ معاون اطلاعات، کلی با من سرو کله زدند تا من را قانع کنند؛ گفتند خطرناک است. تطمیع کردند، تهدید کردند ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفتند. در دانشگاه آزاد پرونده های آنها را پیگیری کردم.

نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم افزود: نکته دوم این است که کسی که این ادعا را می‌کند آیا برنامه دارد یا نه اگر برنامه دارد درست می گوید و در غیر این صورت ادعا می‌کند و نکته دیگر اینکه آدم‌هایی که با او کار می‌کنند توانمند هستند یا نه. اگر فردی این سه ویژگی را داشت باید اعتماد کرد.

وی در خصوص برخی از تغییرات و تصمیمات ناگهانی در دولت نیز افزود: تغییرات و تصمیمات ناگهانی را غلط می‌دانم و این به دلیل نبود کار کارشناسی است.

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد به نفع کاندیدای خاصی کنار بروید و اینکه با آقای جلیلی ائتلاف خواهید کرد و توانمندی‌های شما و آقای جلیلی چیست، اظهار داشت: بنده به نفع کسی کنار نمی‌روم مگر در یک صورت که همه باید به آن توجه کنند و آن هم این است که مخالفان اصولگرایی امیدشان به اختلاف ما بسته باشد و در صحنه عمل ببنییم با تشتت ما به پیروزی می‌رسد. در این صورت همه به سمت کسی که بیشترین امکان رقابت با فرد رقیب را دارد می‌روند.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در خصوص ورود آقای جلیلی به صحنه انتخابات نیز تصریح کرد: قائل به وحدت گفتمانی هستم و معتقدم این جنس افراد می‌توانند جبهه گفتمانی تشکیل دهند و فعالیت گفتمانی داشته باشند.

وی درباره توانمندی‌های خود و جلیلی نیز یادآور شد: همه نامزدها حتماً صد در صد نیستند و هر یک توانایی‌های خاص خود را دارند؛ آقای جلیلی در حوزه دیپلماتیک و سطح مراودات جهانی فعال هستند و بنده در سطوح اجرایی سازماندهی و به کارگیری عناصر فعالیت می‌کنم و معتقدم رئیس‌جمهور باید فردی باشد که هم کار را بفهمد و هم درک درستی از کار داشته باشد.

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظر شما راجع به ولایت فقیه چیست خاطرنشان کرد: ولایت فقیه مشروعیت نظام اسلامی و رکن رکین آن به شمار می‌رود؛ بنده معتقد هستم که مقام معظم رهبری نمونه دومی ندارند همانگونه که امام (ره) نمونه نداشت و افتخار می‌کنم که مقلد مقام معظم رهبری هستم.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی براینکه مهمترین برنامه شما در عرصه داخلی چیست، افزود: ایجاد ثبات و آرامش در کشور، انسجام بین قوا و به کارگیری شایستگان و صاحبان خرد و بهره‌مندی از نخبگان از مهمترین برنامه‌هایم در عرصه داخلی است.

وی بر همین اساس به اداره کشور با خردورزی و همچنین به میدان آوردن مردم برای حل مشکلات جامعه از دیگر برنامه‌های خود دانست و معتقدم اگر از ظرفیت‌های جامعه به خوبی استفاده شود می‌توان تحول را ایجاد کرد.

زاکانی همچنین مهمترین برنامه اقتصادی خود را مهار تورم و تثبیت قیمت‌ها دانست و اظهار داشت: توجه به شرایط و ایجاد تولید به عنوان یک اصل و خلق ثروت همراه با عدالت و توزیع مناسب ثروت و بسط تأمین اجتماعی و رفاه در جامعه از اولویت‌هایم خواهد بود.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در عین حال به مبارزه جدی و بدون اغماض با مفاسد اقتصادی و جلوگیری از رانت‌خواری نیز اشاره کرد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اولویت فرهنگی نیز خاطرنشان کرد: نگاه به فرهنگ را باید به عنوان زیرساخت جامعه مورد توجه قرار داد و اولویت هم در این حوزه تعلیم و تربیت است چرا که معتقدم منشأ تحول جامعه حوزه تعلیم و تربیت است.

زاکانی همچنین یادآور شد: تلاش می‌کنم با ابزارهایی که در دست دارم و سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ اصحاب فرهنگ را در خدمت مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی مدد برسانم.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در پاسخ به سؤالی منبی بر اینکه نوع تعامل شما با دنیا چگونه خواهد بود، افزود: به جز با دو کشور اسرائیل که خط قرمز ماست و آمریکا که خود برای خود خط قرمز درست کرده است تلاش می‌کنیم با سایر کشورها تعاملی به نفع ملت ایران داشته باشیم.

وی ادامه داد: تا وقتی که آمریکا سیاست‌هایش همینگونه باشد و آنها را اصلاح نکند با این کشور و همچنین رژیم صهیونیستی ارتباط نداریم؛ تلاشمان این است ارتباط در حوزه اسلامی و کشورهایی که قرابت و در واقع منافع ملت ایران را به همراه داشته باشند ارتباط بگیریم.

زاکانی با تأکید بر اینکه اگر جایی دشمن فشار آورد معتقد به مقاومت مدبرانه هستیم، اظهار داشت: آمریکا در پایان راه قرار داردو ما ابتدای راه هستیم.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در پاسخ به سؤالی در حوزه اجتماعی و سلامت نیز گفت: توجه به تحکیم خانواده و تسهیل در جهت تشکیل آن به عنوان یک اصل به شمار می‌رود؛ رفاه عمومی زمینه سلامت اجتماعی نیز بسیار مهم است و تلاش می‌کنیم بیمه سلامت و بهداشت و درمان را برای همه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سطح دسترسی همگان به امکانات بهداشتی و درمانی و دقت در اجرای پزشک خانواده به عنوان یک عنصر فعال از دیگر برنامه‌هاست تا بتوانیم سطح سلامت را بالا ببریم؛ توجه به کادر پزشکی و پیراپزشکی خاص پرستاران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

زاکانی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا شما این دولت را اصولگرا می‌دانید، خاطرنشان کرد: خود دولت هیچگاه نمی‌گوید که اصولگراست و طی این 8 سال هم هیچگاه نگفته که اصولگراست با شعارهای خوب آمد اما پایبند به آنها نبود.

وی در ادامه سخنان خود به بخشی از اظهارات اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت: آنها تقوای جمعی را به خوبی رعایت نمی‌کنند با اینکه می‌دانستند تقلب دروغ است اما بیان نمی‌کردند و حال بعد از 4 سال چون می‌خواهند در انتخابات حضور یابند می‌گویند تقلب نشده است.

 

 

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر