نسل جدید نیازمند چهره‌ها، حرف‌ها و طرح‌های جدید است تعداد بازدید: 2783 |

23 اردیبهشت 92

سخنگوی سابق وزارت خارجه گفت: نسل جدید نیازمند چهره‌ها، حرف‌ها و طرح‌های جدید بوده و مهم‌ترین دغدغه خانواده‌های ما نیز وضعیت فرزندان و آینده جوانان‌شان است.

[more]

رامین مهمان‌پرست نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری که عصر امروز (دوشنبه) در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: شاید خبر نامزدی من برای انتخابات غافلگیرکننده بود و برخی دوستان از اینکه از قبل اطلاع نداده بودم گله داشتند.

وی افزود: این انتخابات از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و وضعیت دنیای امروز نیز اهمیت بالایی دارد و تحولات مهمی پیش‌روست.

مهمان‌پرست ادامه داد: نقش و مسئولیت ما در این مقطع حساس برای عبور موفق و سلامت از پیچ تاریخی بسیار تعیین‌کننده است. آنچه در دنیا در حال وقوع است مبنی بر بیداری اسلامی و قطع وابستگی به قدرت‌ها در منطقه، رژیم صهیونیستی و حامیانش را نگران کرده و فتنه‌های بزرگی برای تحت فشار دادن مقاومت طراحی کرده‌اند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: هدف آنها ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی است زیرا این نظام الهام‌بخش حرکات منطقه بوده و از طرف دیگر کشورهای غربی نیز از نظر اقتصادی ضعیف و با بحران روبرو شده‌اند و به نظر می‌آید ساختار قدرت در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه دنیای غرب ضعیف و جهان اسلام قدرتمند می‌شود، اظهار داشت: ارتباط تحولات منطقه با نظام جمهوری اسلامی شرایط را برای ما حساس کرده و در یکی دو سال اخیر فشارهای ظالمانه و قطعنامه‌های بی‌اساسی علیه ایران برای ایجاد نارضایتی مردم و نتیجه‌گیری خودشان در انتخابات ریاست جمهوری ترتیب داده‌اند.

مهمان‌پرست افزود: دشمنان با تجربه‌ای که از فتنه 88 داشتند، فکر می‌کردند با افزایش فشار بر مردم، حضور ملت در انتخابات کمتر خواهد بود و از فرصت انتخابات برای فتنه‌انگیزی استفاده می‌کنند، لذا اگر حضور مردم در حد انتظار نباشد، آنها تصور می‌‌کنند که راه را درست رفته‌اند و قطعا فشارها و تحریم‌ها را افزایش می‌دهند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: لذا ملت باید اقدام تعیین‌کننده‌ای برای داشتن آینده‌ای بسیار درخشان در دستور کار خود قرار دهد، حضور گسترده مردم این پیام را به فتنه‌ انگیزان می‌دهد که ملت به خاطر مشکلات اقتصادی دست از حمایت از نظام و مقام معظم رهبری برنمی‌دارد.

وی ادامه داد: ‌حماسه سیاسی یعنی اینکه نوع حضور مردم در انتخابات نباید یک حضور معمولی باشد و باید مردم با شور و نشاط مشارکت تأثیرگذار و معنی‌داری در انتخابات داشته باشند. در این صورت دشمن متوجه می‌شود راهی که برای مقابله با ملت ما انتخاب کرده نتیجه نخواهد داد.

مهمان‌‌پرست خاطرنشان کرد: ‌دشمن راه ضربه‌زدن به ملت ما را از  طریق فشارهای اقتصادی دنبال می‌کند پس مقاومت کردن در مقابل این فشارها حماسه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برای دفاع از حقوق خودمان باید قدرتمند باشیم اگر در هر مذاکره‌ای از موضع ضعف وارد شویم، هیچ ثمری نخواهد داشت. ما باید در دو صحنه داخلی و خارجی قدرت‌مان را تثبیت کنیم و در این راستا به هیچ‌وجه نباید به وحدت و انسجام ملی‌مان ضربه وارد شود. هر کسی به اتحاد و انسجام ملی ضربه بزند، به اصول و آرمان‌های امام پشت می‌کند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه از طرف دیگر باید به اصول و ارزش‌ها پایبند باشیم، تاکید کرد: به عنوان مثال اگر در موضوع هسته‌ای به توافقی برسیم و یا اصلا همه خواسته طرف مقابل را بپذیریم و اقدامات هسته‌ای‌مان را متوقف کنیم، آنها باز هم کوتاه نمی‌آیند و این بار می‌گویند در حقوق بشر و دموکراسی نیز مشکل دارید. ما در هر مرحله‌ای که کوتاه بیاییم، خواسته‌های جدیدی مطرح می‌کنند و در پایان دیگر چیزی برای دفاع نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ما در یک جنگ تمام عیار هستیم، ‌گفت: دشمن از انزوای سیاسی، تحریم اقتصادی، جنگ نرم، اسلام‌هراسی، ایران هراسی و ... علیه ما استفاده می‌کند و فقط از توپ و تانک بهره نبرده که آن هم به دلیل این است که در مقابل توان بالای دفاعی ما قابلیت استفاده از آنها را ندارد. پس در این شرایط جنگی، شرط پیروزی، وحدت فرماندهی است و فرمانده همه ما مقام معظم رهبری است و همه باید تابع محض ایشان باشیم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنانش اظهار داشت: علاوه بر اقتدار ملی باید اقتدار منطقه‌ای‌مان را نیز حفظ کنیم و اجازه ندهیم فتنه‌هایی که در منطقه از جمله سوریه، عراق، لبنان و ... توسط دشمنان دنبال می‌شود، به نتیجه برسد.

وی افزود: اگر در چند ماه آینده اقتدار ملی و منطقه‌ای‌مان را تثبیت کنیم آن موقع می‌توانیم از موضع قدرت در هر مذاکره‌ای شرکت کنیم، پس همه وظیفه داریم برای برگزاری هرچه باشکوهتر این انتخابات تلاش کنیم و این تنها دلیلی بود که وارد صحنه انتخابات شدم و به وضعیت شغلی و آینده کاری خودم فکر نکردم زیرا با نیت خدمت به انقلاب آمدم.

مهمان‌پرست با بیان اینکه کشور ما یک کشور با بدنه جوان است، گفت: کشور ما حداقل 45 میلیون جوان تا 35 سال دارد. این جوانان خواسته‌هایی از جمله اشتغال، مسکن، دانشگاه و ... دارند و هر کسی که وارد صحنه انتخابات می‌شوند، باید برای این بخش برنامه داشته باشد.

وی افزود: این جوانان نقش بسزایی در جامعه و کشور دارند. باید هدف اصلی ما برآورده کردن نسل جدیدی که حرف‌های جدیدی دارد، باشد، این نسل می‌تواند موج‌های مثبت در جهت پیشرفت کشور ایجاد کند.

مهمان‌پرست با تاکید بر اینکه باید از افراد باتجربه نیز استفاده کرد، گفت: نسل جدید، نیازمند چهره‌ها، حرف‌ها و طرح‌های جدید است و مهمترین دغدغه خانواده‌های ما وضعیت فرزندان و آینده جوانان‌شان است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره این که چرا همزمان با جریان دولت و مشایی در ساعت پایانی ثبت نام به وزارت کشور امده است گفت: این که بنده در آخرین ساعت ثبت نام کاندیدا اقدام کردم هیچ گونه هماهنگی با بخش‌های دیگر نداشت؛ دوستان ما در دولت و حتی در وزارت خارجه از ثبت نام بنده خبر نداشتند و تنها شب قبل از ثبت نام با آقای دکتر صالحی مشورت کرده و ایشان را در جریان گذاشتم.

وی با بیان اینکه برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری استخاره کرده است، گفت: بعد از ثبت نام، از وزارت کشور به وزارت خارجه رفتم و برای اینکه حضورم در انتخابات به اسم وزارت خارجه نباشد و از این وزارت استفاده ای نشود از سخنگویی وزارت خارجه استعفا دادم و پیشنهاد دادم که آقای عراقچی که دیپلمات خوب و فعالی است و شرایط مناسبی دارد به عنوان سخنگو انتخاب شود که همین طور نیز شد و من برای ایشان نیز آرزوی موفقیت دارم.

خبرنگاری از مهمانپرست پرسید چرا در ابتدای سخنانش به بحث‌های سیاست خارجه اشاره کرد و به مسائل اقتصادی اشاره  نکرد، که این نامزد احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری در پاسخ گفت: سیاست خارجه پیوند زیادی با مسائل اقتصادی دارد و بنده معتقدم ارتباط مسائل سیاست خارجه با مسائل دیگر فوق العاده زیاد است.

مهمانپرست با بیان اینکه برای مسائل اقتصادی برنامه دارد، گفت: ما باید وابستگی بودجه نفت را قطع کنیم، گرچه در این مدت‌ وابستگی ما به نفت کمتر شده اما لازم است این وابستگی قطع شود.

وی با بیان اینکه باید بدنه دولت را کوچک کنیم، افزود: دولت باید سراغ طراحی و نظارت برود و تا آنجا که امکان دارد بدنه خود را کوچک کند، مثلا اگر دولت 30 درصد از بدنه خود را کوچک کند، حدود 30 درصد از هزینه‌های اجرایی کم خواهد شد و در مقابل حدودا 30 درصد از درآمدها که در بخش خصوصی تامین می‌شود، بیشتر خواهد شد.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دغدغه‌های خانواده‌های ما بیکاری جوانان است، افزود: باید تلاش کنیم تا با رونق تولید مشکل بیکاری جوانان را برطرف کنیم، چرا که در صورت اشتغال جوانان آنها فضای فکری و کاریشان تغییر می‌کند و این به نفع کشور است.

مهمان‌پرست با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی در کشور افزود: ملت ما، ملتی متمدن و با فرهنگ هستند که برای آنها فرهنگ از جایگاه بالایی برخوردار است. مثلا در نمایشگاه کتاب علی‌رغم اینکه شاهد گرانی کاغذ و کتاب بودیم مردم حضوری چشمگیر داشتند چرا که آنها اهمیت فراوانی به فرهنگ می‌دادند.

وی با بیان اینکه باید در عرصه دیپلماسی عمومی بیش از گذشته فعال باشیم، افزود: افکار عمومی بخش بسیار مهمی است. وقتی بخواهند به ما فشار بیاورند، آنها مجبورند افکار عمومی ما را تحت تاثیر قرار بدهند تا آنها را آماده کنند.

خبرنگاری از سخنگوی سابق وزارت خارجه درباره اولویت سیاست خارجه دولت وی پرسید که مهمان‌پرست در پاسخ گفت: اولویت ما در سیاست خارجه روابط همه جانبه با همه کشورهای دنیا بر اساس احترام متقابل است. منتهی به یاد داشته باشید وقتی می‌گوییم کشورها منظورمان رژیم صهیونیستی که مشروعیتی ندارد، نیست.

وی افزود: اینکه می‌گوییم روابط همه جانبه با همه کشورها، منظور ما کدام کشورهاست؟ آمریکا، کشورهای غربی، بله، ما به دنبال روابط همه جانبه با همه کشورها هستیم اما این امر شرط دارد. شرطش این است که بنا به گفته رهبر معظم انقلاب آنها دشمنی با ملت ایران را تمام کنند و نشان دهند که دست از دشمنی با ما برداشته‌اند. اگر آنها دست از دشمنی بردارند، می‌توانند زمینه ارتباط با ملت بزرگ ایران را فراهم کنند.

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالی درباره کاندیداتوری مشایی گفت: درباره کاندیداتوری افراد باید بگویم که این افراد هستند که می‌توانند بر اثر احساس وظیفه‌ای که دارند، اقدام کنند و در ثانی شورای نگهبان باید صلاحیت‌ها را تایید کند. اینکه چه کسی بیاید و یا نیاید به عهده قانون است و ما چنین نظری نداریم؛ بنابراین بنده نظر خاصی درباره افرادی که کاندیدا شده‌اند، ندارم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سیاست خارجه دولت دهم، گفت: برخی که تصور می‌کنند سیاست خارجی ما در دولت نهم تهاجمی و در دولت دهم انفعالی بوده است، اشتباه می‌کنند چرا که سیاست خارجه هماهنگ با مقامات ارشد نظام و مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه سیاست خارجه در دولت بر اساس نظریات ولی فقیه انجام می‌شود، افزود: ممکن است در اجرا برخی بحث داشته باشند، اما این امر هم متفاوت است؛ چرا که ممکن است نظرات همه درباره اجرا یکسان نباشد. لذا بهتر است افرادی که می‌گویند سیاست خارجه انفعالی بوده به طور مصداقی بگویند تا ما پاسخ بدهیم.

وی گفت: اگر سخنگوی وزارت خارجه موضعی می‌گیرد و حرفی می‌زند، موضع دستگاه دیپلماسی است و در نهایت هماهنگ با مقامات ارشد نظام است.

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی درباره اینکه به نظر شما کشورهای غربی و آمریکا به دنبال گزینه خاصی برای حضور در انتخابات و رأی‌آوری وی هستند، گفت: به نظر من مطرح کردن چنین سئوالاتی بیهوده است و به نوعی به دنبال این هستند که افکار عمومی ما را به یک دام بکشند. انتخابات یک موضوع داخلی است و ملت ما نیز هوشیار، متعهد و با ایمان به دنبال دفاع از کشورشان هستند و یک انتخابات پرشور می‌تواند موضع ما را تقویت کند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه آیا نسبت به نتایج انتخابات و رأی شورای نگهبان پایبند خواهید بود یا خیر، گفت: ما خود را فرزند انقلاب می‌دانیم و چگونه یک نفر می‌تواند از انقلاب دفاع کند اما برخلاف قانون عمل کند.

مهمانپرست گفت: تمام ما باید به قانون پایبند باشیم و آن را مدنظر قرار دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در کنار این شورای نگهبان و ‌نظرات آن نیز برای ما محترم خواهد بود و ما به آن تمکین خواهیم کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوال دیگری درباره ضرورت ارائه برنامه‌ها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر من مطرح کردن برنامه‌ها، مهم‌تر از داشتن تیم است، مردم باید به برنامه‌های کاندیداها دسترسی داشته باشند تا بتوانند با این برنامه‌ها به خوبی تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه آیا شما برای انتخابات تیم خواهید داشت یا خیر، گفت: اجازه بدهید تا نتایج توسط شورای نگهبان اعلام شود و سپس در مورد ارائه تیم تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

همچنین مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری درباره نتایج انتخابات پاکستان و تأثیر آن بر روابط ایران و این کشور گفت: به نظر ما امنیت و ثبات همسایگان امنیت و ثبات ایران است، رأی مردم پاکستان کاملاً محترم است و ما به آن احترام می‌گذاریم، به نظر من این انتخابات می‌تواند زمینه گسترش هر چه بیشتر روابط ایران و پاکستان را فراهم کند.

 

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر