ویترین «اعتراض مردمی» در سوریه تعداد بازدید: 2853 |

17 اردیبهشت 92

ویترین «اعتراض مردمی» در سوریه، فرو ریخت/ شفاف شدن جنگ نیابتی با تجاوز نظامی اسرائیل

 

 

مهدی خانعلی‌زاده – گروه بین‌الملل رجانیوز: اوضاع سوریه بعد از دو سال، کم کم به سمت شفاف شدن پیش می‌رود. درگیری‌هایی که ابتدا از سوی رسانه‌ها غربی به عنوان «تظاهرات مردم سوری علیه دولت بشار اسد» تبلیغ می‌شد، در روزهای اخیر به یک جنگ مسلحانه تمام عیار و یک تجاوز نظامی صریح به این کشور تبدیل شده است؛ اقداماتی که اول با ارسال رسمی تسلیحات از سوی آمریکا به شورشیان مسلح آغاز شد و با حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به اراضی درگیری در سوریه، ادامه پیدا کرد. 

[more]

به گزارش رجانیوز، «جنگ نیابتی» عنوانی است که در روابط بین‌الملل از آن برای درگیری‌هایی استفاده می‌شود که طرفین درگیر، در واقع نمایندگان دو کشور یا جبهه دیگر هستند که به نیابت از آن‌ها با یکدیگر می‌جنگند. اوضاع فعلی سوریه نیز از سوی برخی کار‌شناسان به جنگ نیابتی تعبیر شده است؛ یعنی دولت بشار اسد به نیابت از محور مقاومت در منطقه و تروریست‌های مسلح با حمایت ویژه غرب و به نیابت از محور فشار با یکدیگر نبرد می‌کنند. 

 

 

 

بر اساس این تحلیل، ناکامی جریان شورشی در برابر ارتش سوریه به ویژه در ماه‌های اخیر باعث شد تا ایالات متحده و رژیم صهیونیستی مجبور شوند به طور مستقیم وارد کارزار جنگ شوند. این مساله از آنجایی حاصل شد که ارتش سوریه که ذاتا یک ارتش کلاسیک است و در ابتدای درگیری‌ها به دلیل عدم تجربه در نبردهای چریکی و شهری، موقعیت مناسبی در برابر مخالفین مسلح نداشت، در ماه‌های اخیر با کمک دیگر اعضای محور مقاومت در منطقه غرب آسیا، توانسته اوضاع خود را بهبود ببخشد و یکی پس از دیگری، خاکریزهای تروریست‌ها فتح کند. 

 

اقدام به هتک حرمت ساحت اماکن مقدس اسلامی در سوریه از سوی شورشیان مسلح هم یکی از موضوعاتی است که از سوی کار‌شناسان روابط بین‌الملل به عنوان «بروز خشم ناشی از شکست‌های متوالی» ارزیابی شده است؛ به ویژه آنکه حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت بشار اسد به عنوان یکی از اعضای محور مقاومت در برابر اسرائیل که سبب شده تا موفقیت‌های ارتش این کشور روز به روز پررنگ‌تر شود، آنان را به هتک حرمت مقدسات شیعیان واداشته است. 

 

از سوی دیگر، سخنان چندی پیش دبیرکل حزب‌الله لبنان و حمایت قاطع او از دولت اسد در برابر توطئه‌های خارجی، فضای روانی سوریه را به نفع محور مقاومت تغییر داد و خود زمینه‌ساز دخالت مستقیم اسرائیل در معرکه شد؛ اقدامی که از آن به عنوان «حماقت از روی ناچاری» نام برده می‌شود. 

 

سیدحسن نصرالله در سخنان خود تاکید کرد: «بسیاری از کسانی که جنگ می‌کنند و کسانی که با رؤسا و پادشاهان و وزیر امور خارجه برخی کشور‌ها دیدار کردند، پیش‌بینی‌هایی را شنیدند که بر اساس آن گفته شده بود که نظام سوریه تنها دو ماه دوام خواهد آورد اما چندین بار این دو ماه را تمدید کردند. دو سال از درگیری‌های خونبار در سوریه گذشت اما درگیری‌های می‌دانی در سوریه به کجا خواهد انجامید؟ برخی‌ها به دنبال آن هستند که اوضاع را به بد‌ترین حالت پیش از دیدار اوباما و پوتین برسانند. شما قادر به سرنگونی دمشق نبوده و نمی‌توانید نظام سوریه را با مداخله نظامی سرنگون کنید. درگیری طولانی است و هرگز نظام سوریه را نیز دعوت نکرده‌ایم که این موضوع را به صورت نظامی خاتمه دهد اما می‌گوییم که شما با اتکا به توان نظامی قادر به سرنگونی نظام نخواهید بود.» 

 

دبیرکل حزب‌الله لبنان اضافه کرد: «سوریه دوستان واقعی در منطقه و جهان دارد که هرگز اجازه نخواهند داد که این کشور توسط آمریکا یا اسرائیل یا توسط گروه‌های تکفیری سرنگون شود. هر آنکه دوست دارد تا قضیه فلسطین گم نشود و کسانی که خواستار مصلحت لبنان، ‌ اردن، ترکیه و عراق و تمامی ملت‌های منطقه هستند باید در راستای ایجاد راه‌حل سیاسی در سوریه عمل کنند.» 

 

به نظر می‌رسد اوضاع درگیری در سوریه پس از دو سال، کم کم به سمت شفاف شدن پیش می‌رود و اگرچه سازمان‌های بین‌المللی نسبت به تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی به خاک این کشورف واکنش مناسبی نشان ندادند اما افکار عمومی جهان اکنون دریافته‌اند که جنگ نیابتی در سوریه نه یک جنگ میان دولت و مخالفان، بلکه یک رویارویی سنگین میان غرب و حامیان محور مقاومت است که نتیجه آن، تکلیف سرزمین‌های اشغالی را نیز مشخص خواهد کرد.

 

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر