تولید بتن رنگی با هزینه کمتر و مقاومت بیشتر درکشور امکان پذیر شد تعداد بازدید: 3060 |

17 اردیبهشت 92

ˈمحمد نعمتی نجف ابادیˈ، مخترع این طرح عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه در این روش هم در نوع بتن و هم در روند تولید تغییراتی ایجاد شده است گفت: بتن رنگی به واسطه وجود سیمان رنگی در کشورهای پیشرفته بسیار مرسوم است. 

 

به گفته وی سیمان رنگی با اضافه نمودن پودر سنگهای رنگی به سیمان در مرحله تولید تهیه می شود واکثر رنگها می بایستی به سیمان سفید اضافه گردد تا بتوان از ان سیمان رنگی را بوجود اورد.

 

وی افزود: ساخت سیمان سفید نیز مشکل تر و پرهزینه تر ازسیمان معمولی است و این مساله باعث قیمت گرانتر این نوع سیمان نیز است؛ از این رو استفاده از سیمان سفید در تولید سیمان رنگی حذف شده است. 

 

این مخترع اصفهانی خاطرنشان کرد: دراین روش از سنگدانه های رنگی ریزی که معمولا از ضایعات کارخانه های تولید سنگ تولید می شود به عنوان پایه این نوع بتن استفاده شده است که این امر موجب می شود تولید این نوع بتن ها مقرون به صرفه شود. 

 

وی درباره مزایای این نوع بتن گفت: در این روش بدون صرف هزینه برای خرید سیمان رنگی می توان با قیمتی ارزان بتن رنگی را تولید کرد ضمن اینکه بتن رنگی تولید شده به دلیل اینکه برای ساخت آن ازسنگ دانه های رنگی استفاده شده به هیچ وجه در برابر عوامل جوی از خود ضعف نشان نداده و تغییر رنگ نمی دهد. 

 

نعمتی استفاده دیگر این نوع بتن ها را در سازه های شهری مانند جداول و دیوارهای بتنی دانست و گفت: بسیاری از سازه های شهری بعد از گذشت 2 تا سه سال نیاز به رنگ آمیزی مجدد دارند که استفاده از بتن رنگی از چنین هزینه های مجددی جلوگیری می کند. 

 

به گفته این مخترع، این نوع بتن در شرایط آزمایشگاهی در برابر فشار بالای 300 کیلوگرم برسانتیمترمربع مقاوم بوده ، ذوب آب کمتر از 30 % داشته و پایداری بالا در برابر اشعه uv و محیط های قلیایی دارد. 

 

این طرح در پنجمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر ارائه شد.

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر