آغاز مرحله ششم بزرگ‎ترین گشت اقیانوس‎شناسی خلیج فارس تعداد بازدید: 3227 |

11 اردیبهشت 92

مرحله ششم بزرگ‎ترین گشت اقیانوس‎شناسی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، سه‌شنبه 10 اردیبهشت ماه هم‎زمان با روز ملی خلیج فارس، در تنگه هرمز انجام می‌شود.

[more]

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر وحید چگینی، رییس موسسه ملی اقیانوس‎شناسی در این باره اظهار کرد: در این مرحله نیز که به مدت 12 روز و با حضور 10 نفر از محققان و پژوهشگران موسسه ملی اقیانوس‎شناسی برگزار می‎شود، محققان و کارشناسان در چهار رشته دریایی فیزیک، شیمی، زیست‎شناسی و زمین‎شناسی دریا، پارامترهای مختلف اقیانوس‎شناسی را در ایستگاه‎های تعیین شده، اندازه‎گیری می‎کنند.

 

چگینی افزود: در این مرحله از گشت، عملیات میدانی روی پارامترهای اندازه‎گیری‎های ثابت از جمله ویژگی‎های سرعت و جهت جریان، ویژگی‌های فیزیکی ستون آب، اندازه‎گیری پارامترهای دما، شوری، کدری، pH، کلروفیل a، اکسیژن محلول، نمونه‎برداری از رسوبات بستر، رسوبات زیر بستر، نمونه‎برداری آب در عمق‎های مختلف، نمونه‎برداری‎های زیستی شامل پلانکتون‎ها و کف‎زیان انجام می‎شود.

 

رییس موسسه ملی اقیانوس‎شناسی، اندازه‎گیری گردش آب در خلیج فارس و دریای عمان و مدل‎سازی آن را از مهم‎ترین اهداف این گشت عنوان و ابراز امیدواری کرد که نتایج این گشت تاثیر زیادی در تحلیل اطلاعات اقیانوس‎شناسی در عرصه تحقیقات و پژوهش در کشور داشته باشد.

 

وی با اشاره به این‎که این گشت نخستین تجربه کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه اقیانوس‎شناسی محسوب می‎شود، ضمن اعلام موفقیت در انجام تمامی مراحل گشت، اظهار کرد: ان‌شاءالله مقدمات حضور در اقیانوس‎ها بویژه جنوبگان بزودی پس از ساخت اولین کشتی اقیانوس پیمای جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:


security code

گالری تصاویر