وی نظریات عجیب و جهت داری که با لباس و کسوت وی در تضاد و تناقض بود کم نداشته، ولی یکی از پر سر وصدا ترین نظریات وی به سال های 84 و نگاشتن مقاله ای با عنوان "باز خوانی نظریه علمای ابرار" 85 بر میگردد، که تکرار و اصرار بر نظریات قبلی خویش بود،
[more]
بیوگرافی:
محسن کدیور متولد 1338 درشهر فسا از استان فارس است. وی پس از کسب مدرک مهندسی برق و الکترونیک از دانشگاه شیراز از سال 59 وارد حوزه علمیه شیراز شد و پس از یک سال تحصیل در این حوزه راهی شیراز شد، مهم ترین استاد وی نیز شیخ حسینعلی منتظری بوده است.
وی در سال 76 به گواهی اساتید خود به درجه اجتهاد رسید و ساببقه تدریس در حوزه علمیه و دانشگاه های امام صادق علیه السلام، شهید بهشتی ، مفید و ... داشت. وی در حال حاضر در دانشگاه کادولینای شمالی تدریس میکند.
انحرافات و هوچی گری ها:
وی نظریات عجیب و جهت داری که با لباس و کسوت وی در تضاد و تناقض بود کم نداشته، ولی یکی از پر سر وصدا ترین نظریات وی به سال های 84 و نگاشتن مقاله ای با عنوان "باز خوانی نظریه علمای ابرار" 85 بر میگردد، که تکرار و اصرار بر نظریات قبلی خویش بود،
مثلا وی در 23 رمضان 84، علت شیعه بودن خویش را درست بودن قرائت امامان نسبت به دیگران دانستنه نه این که امامان برگزیده الهی هستند، هم چنین نظریات مخالف و متناقض و جهت دار با فقه و اصول شیعه نیز در اظهارات و نظریات وی کم پیدا نمیشود، وی در اسفند ماه همان سال در جلسه ای نیمه خصوصی زیارت جامعه کبیره از ادعیه مهم شیعه و مورد تاکید ائمه را هم از لحاظ سند و هم از نظر دلالت فاقد اعتبار خواند، وی در سخنرانی 23 رمضان سال بعد یعنی سال 1385 کتاب اصول کافی را که از اساسی ترین منابع اعتقادی شیعه است را از پای بست ویران نشان داددند، متاسفانه وی از کنار پاسخ ها و نقد هایی که به ایشان وارد می شد رد شده، یا از آنها تشکر میکرد و کثرت این نقد ها رو نشان از استواری خویش میدانست.
از دیگر نظرات عجیب وی نیز نظریات ایشان در مورد حجاب بودهف که حجاب و پوشش رو امری جدا دانست، و حجابی که در قرآن آمده را مخصوص زنان پیامبر خواند، و یا برای مثال در سال 84 پس از اقامه نماز جمعه در نیویورک رسانه دولت نییورک به تهیه گزارشی از آن پرداخت، که ابتدا روحانی فرار کرده در لندن به نام میلانی، نماز خواندن پشت سر زنان را مخالف فتوای تمام علما دانست، متاسفانه آقای کدیور در اظهاراتی تحقیر آمیز نسبت به 14 قرن فعالیت و حیات زنان مسلمان،
به مخالفت بافتوای تمام علمای گذشته و حاضر پرداخت، با بیان این که در گذشته سطح سواد و آگاهی زنان کمتر بوده و اکنون با این شرایط یعنی برخورداری از علم و عدالت کافی، تصدی پست هایی مانند امامت جماعت، امامت جمعه ، قضاوت، زعامت و رهبری سیاسی برای زنان بلامانع است.
توهین به نظام جمهوری اسلامی و آرا و نظریات امام خمینی (ره) ، پیش بینی پایان رسیدن جمهوری اسلامی و حمایت همه جانبه وی از فتنه 88 و میرحسین موسوی از دیگر نقاط تاریک موضع گیری ها و عملکرد های کدیور بوده است، مثلا وی در یکی از کتبش با تقسیم آنچه به زعم خودش مطالبات ملت ایران می دانست، جمهوری را به چهار نوع تقسیم میکند، و در آخر عبارت "حفظ نظام از اوجب واجبات است و ولایت فقیه (که خود را با هر نوع آن مخالف میداند) "مصداق استبداد دینی خواند.
اصالت آنچه وی عقل و مردم می نامد و بی اعتبار کردن وحی در نظریات وی بسیار دیده میشود، در یکی از افرط ها و هوچی گری هابسیار عجیبش بیان میکند: "یک زمانی مردم میگفتند چون عیسی این سخن را گفته پس درست است اما امروز عیسی که سهل است خود خدا هم اگر حرفی بزند و آن با عقل مردم منطبق نباشد نخواهند پذیرفت، امروز خدا هم هیچ کاره است مردم همه کاره اند" (سلسله مباحث و پژوهش های قرآنی در دانشکده فنی تهران سال 79)
گردآوری ، حسین رضادوست ، مکانیک 89