پاسخ مراجع عظام تقلید به سوالات رایج دانشجویان خوابگاهی تعداد بازدید: 2772 |

1 مهر 92

با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و استقرار دانشجویان شهرستانی در خوابگاه‌ها بازار گفت‌و‌گو و جست‌وجو درباره حکم نماز و روزه دانشجویان داغ شده است.

[more]

 

 

 

به گزارش وارثین و به نقل از خبرگزاری دانشجو، با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و استقرار دانشجویان شهرستانی در خوابگاه‌ها بازار گفت‌و‌گو و جست‌وجو درباره حکم نماز و روزه دانشجویان داغ شده است.

با توجه به اهمیت مسئله، اختلاف فتوای مراجع در خصوص آن و نیاز مبرم دانشجویان به آن، پس از جمع آوری پرسش‌های رایج در این باره طی تماس با دفاتر مراجع عظام، پاسخ سوالات را جویا شدیم.  

 

سوال: حکم نماز و روزه دانشجوی مسافر، در سفر اول چگونه است؟
 

آیت‌الله صافی گلپایگانی: باید نماز را شکسته بخواند و روزه صحیح نیست.

آیت‌الله وحید خراسانی: دو ماه اول را باید احتیاط کند.

آیت‌الله خامنه‌ای: مقام معظم رهبری در سفر تحصیلی و مکان برای تحصیل فتوا ندارند، بلکه احتیاط دارند و رجوع می‌دهند به یک مجتهد جامع‌الشرایط که در این مورد فتوا داشته باشد، اما مقلد ایشان اگر بخواهد طبق احتیاط عمل کند هم باید شکسته بخواند و هم کامل مثلاً در ماه مبارک رمضان باید در محل تحصیل روزه بگیرد و زمانی که به وطن خود رجوع کرد قضای آن را بجا آورد و یا در محل تحصیل هم باید یک نماز شکسته عصر بخواند و هم یک نماز کامل عصر.


آیت‌الله مکارم شیرازی: در اولین سفر باید جمع بخواند یعنی هم تمام و هم شکسته.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی: اولین سفر شکسته است.

 

سوال: دانشجویی که وطن و محل تحصیل او بیش از چهار فرسخ شرعی فاصله دارد و تقریباً هر روز این مسیر را برای تحصیل می‎رود و بر می‎گردد، درباره نماز و روزه چه تکلیفی دارد؟

 

آیت‌الله صافی گلپایگانی: در غیر سفر اول، نماز تمام، و روزه صحیح است.

 

آیت‌الله وحید خراسانی: ‌اگر هر روز در رفت‌وآمد باشد باید نماز را تمام بخواند.

 

آیت‌الله خامنه‌ای: در این مورد نیز حکم مقام معظم رهبری احتیاط است.
 
آیت‌الله نوری‌همدانی: چون دائماً در تردد است نمازش تمام است.

آیت‌الله سیستانی: غیر از یک ماه اول که باید جمع بخواند (هم کامل و هم شکسته) ماه‌های بعد باید کامل بخواند.
  
آیت‌الله مکارم شیرازی: اگر کثیرالسفر (کسی که مستمراً در هفته سفر می‌کند یعنی حداقل سه بار در هفته سفر می‌کند) باشد باید در سفر اول جمع (هم کامل و هم شکسته) بخواند و از سفر دوم به بعد تمام.

آیت‌الله بهجت: نمازش تمام است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی: همین که 10 روز در وطنش نمی‌ماند کثیرالسفر به حساب می‌آید و نمازش تمام است.

 

سوال: نماز و روزه دانشجویی که دو روز در هفته به محل تحصیل می‎رود و در همان روز به وطن برمی‎گردد و فاصله محل تحصیل و وطنش بیش از چهار فرسخ شرعی است، چگونه است؟
 

آیت‌الله صافی گلپایگانی: در غیر سفر اول، نماز تمام و روزه صحیح است.

آیت‌الله وحید خراسانی: در مورد دو روز باید احتیاط جمع کرد؛ یعنی هم شکسته خواند و هم تمام.
 
آیت‌الله خامنه‌ای: در این مورد نیز ایشان حکم به احتیاط داده‌اند.
 
آیت‌الله نوری‌همدانی: نماز این فرد کامل است.
 
آیت‌الله سیستانی: باید احتیاط کرده و جمع بخواند یعنی هم کامل و هم شکسته.
 
آیت الله مکارم شیرازی: باید شکسته بخواند.

آیت‌الله بهجت: نمازش تمام است.

سوال: دانشجوی دانشگاهی که بعضاً هر دو هفته یک بار یا بیش از 10 روز یک بار به محل درس می‎رود و برمی‌گردد، چه حکمی دارد؟
 

آیت‌الله صافی گلپایگانی: نمازش در بین راه و محل تحصیل شکسته است و روزه صحیح نیست.
 
آیت‌الله وحید خراسانی: اگر فرد هفته‌ای چهار روز در محل تحصیل باشد نمازش تمام است اگر هفته‌ای یک روز باشد شکسته است اگر دو و سه روز بود بنا به احتیاط جمع باید عمل کند.

 

آیت‌الله خامنه‌ای:‌ در این مورد نیز ایشان حکم به احتیاط داده‌اند.

آیت‌الله نوری همدانی: باید نماز را تمام بخواند.

آیت‌الله سیستانی: نماز شکسته است و حکم مسافر را پیدا می‌کند.
 
آیت‌الله مکارم شیرازی: باید شکسته بخواند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی: حکم مسافر دارد و نمازش شکسته است.
 
سوال: حکم نماز دانشجویی که برای کارهای فارغ‌التحصیلی پس از اتمام دوره تحصیل به محل تحصیل مراجعه می‌کند و چند روزی در آنجا می‌ماند چیست؟

آیت‌الله خامنه‌ای: در این حکم نیز باید بنا بر احتیاط عمل کند.

آیت الله نوری‌همدانی: چون این مسئله لازمه تحصیل دانشجوست باید نمازش را تمام بخواند.

آیت‌الله سیستانی: نماز در این مورد شکسته است.

آیت‌الله مکارم شیرازی: در این مورد حکم مسافر را دارد، اما چنانچه 10 روز یک جا بماند نماز کامل است.

آیت‌الله بهجت: حکم مسافر دارد و نمازش شکسته است.
  
آیت‌الله فاضل لنکرانی: حکم مسافر دارد و نمازش شکسته است.

سوال: شکسته‌خواندن نماز تمام و تمام‌خواندن نماز شکسته با عدم آگاهی به حکم چه حکمی دارد؟

آیت الله صافی گلپایگانی: اگر اصلاً نمی‎دانسته‎اید که نمازتان شکسته است و به جای شکسته تمام خوانده‎اید، قضا ندارد، ولی اگر به جای نماز تمام، شکسته خوانده باشید، نماز باطل است.

آیت‌الله وحید خراسانی: در هر دو صورت باید نماز را قضا کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای: چون مقام معظم رهبری در این باره فتوا نداده، بلکه احتیاط کرده‌اند، مقلد به محض اطلاع از خطای خود می‌تواند به یکی از مجتهدین جامع‌الشرایط رجوع کرده و طبق فتوای آن عمل کند.

آیت‌الله نوری همدانی: هر عملی را که انجام داده و این عمل جبران پذیر باشد، مانند روزه گرفتن و نماز خواندن، پس از آن که برای مقلد کشف شد که خلاف حکم عمل ‌کرده مثل اینکه وظیفه‌اش شکسته خواندن نماز بوده، ولی تمام خوانده و بالعکس یا وظیفه‌اش روزه‌داری بوده، ولی روزه را خورده و بالعکس هر زمان که متوجه شد باید دوباره تکرار کند و قضایش را بجا آورد.


آیت‌الله سیستانی: در هر دو صورت باید قضایش را بجا آورد.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی: وقتی کشف خلاف شد باید تکرار کند.
 
آیت‌الله بهجت: در هر دو صورت باید همه را قضا کند.
  
آیت‌الله فاضل لنکرانی: در هر دو صورت باید همه را قضا کند.

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر