بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان به مناسبت روز ملی فناوری هسته ای تعداد بازدید: 3941 |

25 فروردین 93

بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان به مناسبت روز ملی فناوری هسته ای

[more]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسم ا... الرحمن الرحیم

«"وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَیَ الَّذِینَ استُضعِفُوا فِی الأَرضِ وَ نَجعَلَهُم أَئِمَّهً وَ نَجعَلَهُم الوَارِثینَ"» (قصص/5)

ملت بزرگ ایران با وجود تمامی توطئه ها، تحریم ها و تهدیدهایی که با حمایت شیطان بزرگ و استکبار جهانی (که بزرگترین زرّادخانه‌های اتمی جهان و بیشترین سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار دارند) با چماق های شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان نگرانی جهانی علیه خود می دید (همانند جنجال های سیاسی، ایجاد جنگ روانی-رسانه ای، سیاه نمایی و وارونه جلوه دادن حقایق، تحریم های بین المللی و مانع افکنی های منافقین و خوارج زمان)، توانست ضمن دفاع از حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران، با وجود محاصره شدید اقتصادی، علمی و تحقیقاتی به فناوری صلح آمیز هسته ای دست یابد. که این خود در عرصه داخلی بیانگر شعار «ما می توانیم» البته بوسیله مقاومت و توجه به ظرفیت های درون کشور و سایر شاخصه های پیشرفت اسلامی و نه بوسیله سیاست های توسعه مبتنی بر وابستگی و در عرصه جهانی نمایانگر الگوی پیشرفت همزمان با ایستادگی در برابر زیاده خواهی های قدرت های استکباری برای ملت های مستضعف می باشد.

همچنین لازم به یادآوری است که این صنعت هسته ای روزی به دلیل مواضع بی تدبیرانه، تفریط در مقابل زیاده خواهی های غرب و ناامیدی مسئولان وقت در مذاکرات هسته ای به تعلیق کامل کشیده شده بود و حتی ملت ایران اجازه استفاده از یک سانتریفیوژ برای انجام امور تحقیقاتی در دانشگاه را نداشت.

حضرت امام خامنه ای در این باره می فرمایند: «همین مسئله‏ی انرژی هسته‏ای را که باید پشتوانه‏ی مستحکم اعتماد به نفس ما ملت ایران میشد، خواستند وسیله‏ای بکنند برای اینکه اعتماد به نفس را از ما بگیرند. هی فشار آوردند که باید این را تعطیل کنید، باید آن را تعطیل کنید، باید آن را تعطیل کنید. رسیدند به کارخانه‏ی یو.سی.اف اصفهان، گفتند: این را هم باید تعطیل کنید. آن مقدمات اوّلی است. بنده آن وقت به مسئولین گفتم که اگر این حرف را گوش کردید، فردا خواهند گفت باید معادن اورانیوم را هم که توی این کشور هست، کلاً یک‏جا جمع کنید بدهید به ما، تا خاطرجمع شویم که شما نمیخواهید بمب اتم بسازید!

این فرایند عقب‏نشینی البته برای ما یک فایده‏ای داشت - بی‏فایده نبود این عقب‏نشینی‏ها - فایده‏اش این بود که هم خودمان وعده‏ها و حرفهای رقبای اروپائی و غربی را تجربه کردیم، هم افکار عمومی دنیا تجربه کرد. امروز هر کس به ما میگوید آقا تعلیق موقت بکنید، ما میگوئیم تعلیق موقت را که یک بار کردیم؛ دو سال! دو سال تعلیق موقت کردیم. فایده‏اش چه شد؟ اول گفتند موقت تعلیق کنید، گفتند تعلیق داوطلبانه بکنید؛ ما هم به خیال موقت و به خیال داوطلبانه، تعلیق کردیم. بعد هر وقت اسم از برداشتن تعلیق آمد، یک قرشمال بازی‏ای در سطح دنیا درست کردند - در سطح مطبوعات و رسانه‏ها و محافل سیاسی - وای، داد، داد، ایران میخواهد تعلیق را بشکند! تعلیق شد یک امر مقدس که ایران اصلاً حق ندارد نزدیکش برود! ما این را تجربه کرده‏ایم؛ دیگر، تجربه‏ی جدیدی نیست. آخرش هم گفتند: این تعلیق موقت کافی نیست؛ اصلاً باید بکلی بساط اتمی را جمع کنید. همین اروپائی‏ها که میگفتند شش ماه تعلیق کنید، وقتی این کار را کردیم، گفتند بایستی جمع کنید! این فرایند عقب‏نشینی، این فایده را برای ما داشت؛ هم برای خود ما تجربه شد، هم برای افکار عمومی دنیا تجربه شد. لیکن عقب‏نشینی بود دیگر؛ عقب‏نشینی کردند.

من همان وقت هم در جلسه‏ی مسئولین - که از تلویزیون پخش شد - گفتم اگر چنانچه بخواهند به این روند مطالبه‏ی پی‏درپی ادامه بدهند، بنده خودم وارد میدان میشوم؛ همین کار را هم کردم. بنده گفتم که بایستی این روند عقب‏نشینی متوقف شود و تبدیل بشود به روند پیشروی، و اولین قدمش هم باید در همان دولتی انجام بگیرد که این عقب‏نشینی در آن دولت انجام گرفته بود؛ و همین کار هم شد. در زمان دولت قبل، اولین قدم به سمت پیشرفت برداشته شد؛ تصمیم گرفته شد که کارخانه‏ی یو.سی.اف اصفهان راه‏اندازی شود، و راه‏اندازی هم شد، و دنبالش هم بحمداللَّه این پیشرفتهای بعدی است تا امروز.» (بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه‏های استان یزد؛ 13/10/86)

در حال حاضر نیز طبق توافق نامه ژنو که دولت در آستانه ی 100روز با این دلیل که علاوه بر چرخش سانتریفیوژها باید زندگی مردم نیز بچرخد به آن متعهد شد  برای 6ماه اول غنی سازی 20 درصد به تعلیق درآمد و همچنین می بایست سوخت تولید شده بیست درصد به اکسید یا مواد کمتر از ۵درصد تبدیل شود و همچنین سایر تعلیق هایی که در رابطه با تاسیسات هسته ای صورت گرفت، دوباره بخشی از صنعت هسته ای ایران به تعلیق درآمده است.

توافق نامه ژنو که با دلیل پایان دادن به مسئله ی هسته ای انجام شد در داخل کشور با انتقاداتی مواجه گردید که با دلایلی همچون کم سواد بودن منتقدان و یا همسویی آنان با رژیم صهیونیستی پاسخ داده شد همچنین آقای پرز (رییس رژیم صهیونیستی) در پاسخ به سوال خبرنگاری که نظر او را درباره مذاکرات ایران و 1+5 و کاهش تحریم‌ها علیه کشورمان پرسید جملاتی را بیان کرد که نشان می داد چندان هم از این توافق ناراضی نیست؛ او گفت: «رئیس جمهوری جدید ایران کمی امیدواری به ما داده است»، که این حرف رییس رژیم صهیونیسیتی نشان می دهد ضمن اینکه ادعای همسویی منتقدان توافق نامه ژنو با اسرائیل مضحک بوده در این باره باید گفت که مجموعه دولت و شخص وزیر خارجه می بایست با صراحت بیشتری مواضع اصولی جمهوری اسلامی را بیان کنند تا رئیس رژیم صهیونیستی امیدواری مضحک نسبت به عالی‌ترین مقام اجرایی کشورمان پیدا نکند.

در پایان از دولت که مذاکرات هسته ای را در صدر اقدامات خود قرار داده است می خواهیم که به این امر توجه کند که انرژی هسته ای تنها یکی از بهانه های آمریکا برای اعمال تحریم علیه ملت ایران بوده و با فروش آن نیز مشکل اقتصادی کشور حل نمی شود.

والسلام علی من اتبع الهدی

بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان 

 

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر