ظریف و احتمال مرگ توافق ژنو تعداد بازدید: 3270 |

24 آذر 92

ظریف در پاسخ به این سوال "در صورت تصویب تحریم های جدید توسط کنگره آمریکا حتی در صورتی که این تحریم ها در شش ماه آینده اجرا نشوند چه روی خواهد داد" گفته است: "کل توافقنامه می میرد."

[more]


 به گزارش وارثین و به نقل از صراط تعدادی از سناتورهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا بر سر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق‌های اولیه دست یافته‌اند.

به گزارش گروه سیاسی صراط، با وجود آنکه عدم وضع تحریم های جدید یکی از تنها تعهدات بدون ابهام طرف غربی در توافق ژنو بوده است، به نظر می رسد همین یک تعهد نیز در حال زیر پا گذاشته شدن است.

بر اساس این گزارش، رابرت منندز سناتور دموکرات که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را دارد و مارک کرک جمهوری‌خواه، در حال تنظیم قانونی هستند که مابقی صادرات نفت، صنایع راهبردی و ذخایر ارز خارجی ایران را هدف می‌گیرد.

گفته می شود آنها قصد دارند تحریم های جدید علیه ایران را وضع اما اجرای ان را به پایان دوره 6ماهه بعد از توافق ژنو موکول کنند!

در صورت تحقق چنین امری، بی تردید مذاکرات نهایی ایران و 5+1 تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت و احتمالا طرف غربی از آن به عنوان تهدیدی آماده بالای سر ایران استفاده خواهد کرد.

سیاست در پیش گرفته شده شباهت‌های فراوانی به آنچه پیش از این در روند مذاکرات با عنوان "سیاست چماق و هویج" یاد شده دارد.

هرچند ظریف بلافاصله در این باره موضع گرفته و در مصاحبه ای که در تایم چاپ شده، در پاسخ به این سوال "در صورت تصویب تحریم های جدید توسط کنگره آمریکا حتی در صورتی که این تحریم ها در شش ماه آینده اجرا نشوند چه روی خواهد داد" گفته است: "کل توافقنامه می میرد."

ظریف ادامه داده است که "ما تمایل نداریم تحت فشار مذاکره کنیم؛ اگر کنگره آمریکا تحریم های جدیدی وضع کند، این کار نشان از جدی نبودن آمریکایی ها و نبودن تمایل در این بخش از آمریکا برای حل مسائل است؛ من پیچیدگی های داخلی آمریکا و مسائل متعدد درون این کشور را می دانم ولی برای من این کار توجیهی ندارد ؛ ما نیز پارلمان داریم و ممکن است پارلمان ما نیز قوانینی تصویب کند که در صورت شکست مذاکرات، ‌اجرا شوند."

گفتنی است احتمال وضع تحریم های جدید علیه ایران در حالی است که مقامات کاخ سفید همچنان تظاهر می کنند که با وضع تحریم جدید مخالفند. بازی آمریکایی ها شباهت فراوانی به نقشی که صهیونیست ها در ماه های اخیر در تظاهر به مخالفت با توافق غرب و ایران بر عهده گرفته اند، دارد.

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر