شرمن:سیاست ما در قبال ایران تغییر نکرده تعداد بازدید: 3053 |

21 آذر 92

معاون وزیر خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ مقابل کمیته بانکی سنا حاضر شد و درباره توافق ژنو توضیحاتی ارائه داد.

[more]

به گزارش وارثین و به نقل از فارس، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره کننده این کشور در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ در یک جلسه استماع مقابل «کمیته بانکداری، مسکن و امور شهری» مجلس سنا حاضر شد.

خانم شرمن در این جلسه استماع تحریم‌ها را عامل آمدن ایران پای میز مذاکره عنوان کرد، اما گفت که در این میان آزمودن نیت‌ها و مقاصد ایران هم اهمیت دارد.

وی در ادامه گفت که در این جلسه درباره حقایق توافق هسته‌ای ژنو صحبت خواهد شد تا نمایندگان بتوانند خودشان درباره مزایای آن قضاوت کنند.

این مقام آمریکایی برخی از مفاد «طرح اقدام مشترک» ژنو که مورد توافق ایران و ۱+۵ قرار گرفت را بر شمرد و گفت که این طرح راه را برای یک توافق جامع با ایران باز می‌کند.

شرمن گفت که این طرح وقتی از چند هفته دیگر به اجرا درآید پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند، آن را در برخی از جنبه‌های مهم به عقب باز می‌گرداند و نظارت‌های بی‌سابقه‌ای را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: «در کل، این اقدامات توانمندی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را محدود کرده و اعتماد ما به توانایی‌مان برای کشف هر گونه حرکت به سمت انحراف برنامه ایران به سمت یک برنامه مخفی بالا می‌برد.»

این مقام آمریکایی گفت جزئیات طرح اقدام مشترک نشان می‌دهند که چرا ایران نمی‌تواند در برنامه‌اش به سمت مقاصد مخفیانه پیش برود. به گفته وی تعهد ایران مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، عدم ساخت تجهیزات جدید غنی‌سازی، توقف تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی بالای پنج درصدی، خنثی‌سازی ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی و موارد دیگری از این دست از جمله مفاد این طرح هستند که جلوی نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران را می‌گیرد.

شرمن در ادامه گفت: «اما برخی به درستی پرسیده‌اند چرا ما باید به ایران اعتماد کنیم که به این تعهدات پایبند می‌ماند؟ همان‌طور که آقای کری گفته طرح اقدام مشترک مبتنی بر اعتماد نیست، بلکه مبتنی بر راستی‌آزمایی است ـ و مکانیسم‌های راستی‌آزمایی مطرح شده در این طرح بی‌سابقه هستند.»

وی به عنوان نمونه‌ای از این مکانیسم‌های راستی‌آزمایی به اجازه دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تأسیسات نطنز و فوردو اشاره کرد و ادامه داد: «این مکانیسم‌های نظارتی خواهند توانست در سرتاسر چرخه سوخت هسته‌ای هشدارهای بیشتری از انحراف تجهیزات ایران به سمت مقاصد نظامی فراهم آورند و آنها بدون توافق به دست آمده در ژنو امکان‌پذیر نبودند.»

خانم شرمن در ادامه به تعهدات کشورهای ۱+۵ در برابر ایران اشاره کرد و گفت که این کشورها در قبال این اقدام‌های ملموس، کاهش محدود، موقت و برگشت‌پذیر تحریم‌ها را در نظر گرفته‌اند؛ این امتیازات، به گفته شرمن، در حالی اعطا می‌شوند که معماری نظام تحریم‌ها پابرجا می‌مانند: «و ما با قدرت اجرای این تحریم‌ها و تمامی تحریم‌های موجود را ادامه خواهیم داد.»

شرمن گفت: «برآورد ما این است که این کاهش محدود تحریم‌ها معادل تقریبا بین ۶ تا ۷ میلیارد درآمد برای ایران خواهد بود.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا ممانعت آمریکا از افزایش صادرات نفتی ایران را مورد تأکید قرار داد و گفت: «بگذارید صریح بگویم. ما اجازه نخواهیم داد صادرات نفتی ایران افزایش یابد و با متحدان بین‌المللی‌مان همکاری خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که آنها می‌دانند که هر نوع افزایش در خرید نفتی از ایران مشمول تحریم خواهد بود.»

شرمن در ادامه توضیحاتش درباره تحریم‌های ایران گفت که آمریکا به ایران اجازه دسترسی به ۴.۲ میلیارد دلار از اموال مصادر شده‌اش را خواهد داد اما این کار را به صورت ماهیانه و پس از راستی‌آزمایی اقدامات ایران درباره پایبندی به تعهداتش انجام خواهد داد.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا سخنانش را اینطور ادامه داد: «به خاطر داشته باشید، ایران همچنان ماهانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار را به خاطر تحریم‌های نفتی ما از دست خواهد داد بنابراین این دسترسی به منابع مالی کمتر از یک ماه ضررهای ایران است.»

شرمن ادامه داد تعلیق تحریم‌های مربوط به طلا و فلزات گرانبها و صنایع خودروسازی ایران هم معادل تقریبا ۱.۵ میلیارد دلار درآمد برای ایران خواهد بود.

معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «علاوه بر این، فقط به خاطر کمک به دانشجویان ایرانی تحصیل کننده در خارج از کشور ما دسترسی به حسابهای خارجی ایران برای انجام معاملات انسانی را تسهیل می‌کنیم. ما حتی قبل از طرح اقدام مشترک هم هیچوقت قصد نداشتیم مردم ایران را از کالاهای انسانی نظیر دارو و غذا محروم کنیم. در واقع، کنگره به طور آشکار انجام این معاملات را از تحریم‌ها معاف کرده است.»

وی افزود: «بعضی‌ها به غلط گفته‌اند که میزان کاهش این تحریم‌ها بیش از این بوده است بگذارید بار دیگر تأکید کنم. کل تخفیف در نظر گرفته شده در طرح اقدام مشترک به ۶ تا ۷ میلیارد می‌رسد و این مبلغ هرگز ۲۰ میلیارد دلار یا ۴۰ میلیارد دلار که برخی گزارش داده‌اند نیست.»

شرمن ادامه داد: «کل تخفیف در نظر گرفته شده برای ایران در طرح اقدام مشترک، بخش نه چندان زیادی از ۱۰۰ میلیارد دلار ذخائر ارزی این کشور خواهد بود که به خاطر تحریم‌های مداوم ما دسترسی به آنها غیرممکن یا محدود شده است.»

وی همچنین تأکید کرد که ظرف این ۶ ماه هم همچنان فشار بر اقتصاد ایران از طریق اجرای تحریم‌ها ادامه خواهد یافت.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در ادامه سخنانش ضمن تأکید بر اینکه دولت درباره تخطی از قوانین تحریم‌ها «گوش به زنگ» خواهد بود گفت: «در صورتی که ایران نتواند تعهدات مورد توافقش در ژنو را به اجرا درآورد، ما آماده خواهیم بود تا با همکاری کنگره تحریم‌ها را افزایش دهیم. در چنین موقعیتی ما آماده خواهیم بود تا تأثیر تحریم‌ها را افزایش دهیم زیرا ما احتمالاً حمایت جامعه جهانی که برای افزایش فشار ضروری است را هم خواهیم داشت.»

وی، علی‌رغم این گفت: «اما اعمال تحریم‌های جدید در حال حاضر وعده‌های ما و گام اولیه ما که در بالا گفته شد را از مسیر خارج می‌‌کند، ما را از متحدانمان جدا می‌کند و با خطر بر هم زدن انسجام بین‌المللی که برای به هدف رسیدن تحریم‌ها ضروری بوده‌‌اند، همراه است.»

شرمن درباره توافق هسته‌ای ژنو گفت برای درک مزایای این توافق باید آنچه بدون این توافقنامه به آن می‌رسیدیم و آنچه به آن نمی رسیدیم را مقایسه کنیم: ایران می‌توانست هزاران سانتریفیوژ دیگر نصب کند، سانتریفیوژهای نسل بعدی را نصب کند، در مسیر تولید پلوتونیوم در رآکتور آب سنگین اراک حرکت کند و ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی‌اش را افزایش دهد.

وی درباره مذاکرات کارشناسی بین ایران، کشورهای ۱+۵ و آژانس گفت که مهم است که این مذاکرات به صورت صحیح و مناسب انجام شوند.

شرمن در پایان سخنانش گفت: «بگذارید یک چیز را صریح بگویم: سیاست ما در ارتباط با ایران تغییر نکرده است. رئیس جمهور به صراحت گفته که به ایران اجازه نخواهد داد که به بمب دسترسی پیدا کند.»

شرمن ادامه داد: «ما همچنان با اقدامات ایران که مخل ثبات در منطقه است مقابله می‌کنیم. همچنان ایران را به خاطر حمایت از تروریسم مسئول می‌شناسیم. ایران همچنان در فهرست کشورهای حامی تروریسم و تحریم‌های ما باقی خواهد ماند.»

 

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر