ملت ما نمی‌پذیرد که آمریکا حقوق کمتری را به ما تحمیل کند/ NPT هیچ‌گونه محدودیتی برای غنی‌سازی ایجاد نکرده است تعداد بازدید: 3050 |

17 آذر 92

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: ملت ما نمی‌پذیرد که آمریکا تکلیف بیشتر و حقوق کمتری را به ما تحمیل کند.

[more]

به گزارش وارثین و به نقل از خبرگزاری دانشجو، سعید جلیلی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران عصر امروز در دانشکده فنی این دانشگاه برگزار شد، گفت: 16 آذر بیانگر 60 سال آزادیخواهی یک ملت است 16 آذر 60 سال پیشتازی یک ملت برای آزادی است آن هم در یک نگاه و افق دراز مدت وجامع. 60 سال سهم یک ملت از آزادی، 60 سال حق‌طلبی یک ملت و مقابله با زیاده‌خواهی‌هاست.


دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: چرا 16 آذر مهم است زیرا 16 آذر نشان می‌دهد 60 سال ایستادگی نه تنها در برابر زور بوده بلکه ایستادگی در برابر تزویراست این ایستادگی در برابر ظلم و درک تزویر دشمن است این بسیار مهم است چون اگر تزویر دشمن را نشناسید هزینه‌ای که دشمن در زورگویی پرداخت کند خیلی کم است شما نمی‌توانید به راحتی و به خوبی مبارزه کنید مگر اینکه درک صحیحی از واقعیت صحنه داشته باشید.


وی خاطرنشان کرد: پس از جنگ جهانی دوم کسانی آمدند و جهان را به دو قسمت تقسیم کردند و امتیازات را به برخی قدرت‌ها دادند با منطق قدرت، انحصارات شکل گرفت اگر چیزی می‌توانست منافع آنها را محدود کند باید محدود می‌شد اگر سایرین می‌خواستند پیشرفتی داشته باشند محکوم می‌شدند آنها حق دیگران را وقتی قائل بودند که رضایت دائمی ابرقدرت‌ها در آن جلب شود جلب اعتماد و اعتمادسازی مفاهیمی است که مبتنی بر دیدگاه حفظ منافع آنها بود.


جلیلی گفت: 60 سال پیش کسانی که به اسم مبارزه با فاشیسم خودشان را فاتح جنگ جهانی دوم می‌دانستند با کودتا یک دولت دست نشانده را روی کار آوردند که این نشان می‌داد اینها ایده‌ای دارند که بر مبنای اندیشه لیبرالیسم است و کسانی که به توافق با اینها رضایت ندهند جامعه وحشی نام می گرفتند.


وی گفت: اگر شما یک رفتار استکباری از سوی برخی قدرت‌ها می‌بینید کاملا مبتنی بر  اندیشه و تئوری است همین افراد می‌گویند که عرصه سیاست خارجی عرصه ایدئولوژی نیست عرصه واقعیت‌هاست در واقع این طنز معاصر ما است.

 

کشته شدن ده‌ها میلیون انسان در قرن اخیر نتیجه چنین تفکری است. یک واقعیت همین است که باید شناخت اینجاست که درک عمیق از رویکرد دشمن اهمیت پیدا می‌کند. این واقعیت که آنها می‌خواهند واقعیت را نه بر مبنای حقیقت بلکه بر مبنای قدرت حاکم کنند واقعی است.


جلیلی گفت: وقتی کسی به خودش اجازه می‌دهد یک دولت ملی را با کودتا سرنگون کند و چنین مناسباتی را شکل دهد در واقع آنها یک صلح بدون عدالت و آرامش گورستانی را برای جهان می‌خواهند که به ملت‌های جهان تحمیل کنند.


وی بااشاره به حادثه 16 آذر گفت: وقتی دانشگاه تهران شهدای را تقدیم می‌کند در واقع این مسائل را نپذیرفته این نشانه ملتی است که با درک صحیح از واقعیت آن را بر مبنای واقعیت و آزادی شکل می‌دهد.


جلیلی در ادامه اضافه کرد: ما باید منافع استکبار را دستخوش خطر قرار دهیم دانشگاه در این راه نقش کلیدی دارد در 16 آذر 60 سال پیش اعلام کرد که می‌تواند به تنهایی در مقابل استکبار بایستد دانشگاه نشان داد که می‌توان در برابر امریکا ایستاد و از آرمان‌های یک ملت دفاع کرد دانشگاه و شهدای هسته‌ای نشان دادند که در مبارزه با امریکا می‌توان پیشرفت کرد. امریکا 60 سال است که دچار عقب‌ماندگی مزمن شده است. در درک واقعیت ملت ایران وقتی سخن از آزادی می شود وقتی از صحبت از راهبرد فشار می‌شود جز جلوگیری از آزادی‌ها منطق دیگری ندارد که آن را با زور می‌خواهد حاکم کند امریکا 60 سال پیش نتوانست ملت ما را از پیگیری حقوق خودش منصرف کند واز دانشجویان تودهنی خورد.


وی خاطرنشان کرد: امروز که نظام ما نظام جمهوری اسلامی است و اسلام پشتوانه آن است این هنر بزرگ ولایت فقیه بود که توانست جمهوریت واسلامیت را در کنار هم قرار دهد و وقتی که می خواستند این حق را از مردم بگیرند جمهوریت و اسلامیت مانع حق وتو مردم شد.


جلیلی اظهار داشت: لذا امریکا باید بدانند ملت ما اجازه نمی‌دهد یک قدرت استکباری بخواهد حقوق ما را تعریف کند ملت ما اجازه نمی‌دهد امریکا برای ما آزادی و حدود و شنود تعریف کند معاهد ان پی ‌تی هیچ‌گونه محدودیتی را برای غنی‌سازی و چرخه سوخت ایجاد نکرده ملت ما نیز نمی‌پذیرد که امریکا تکلیف بیشتر و حقوق کمتری را به ما تحمیل کند امریکا نمی‌تواند با تحمیل تکالیف بیشتر و حقوق کمتر ما را یک استثنا در ان پی‌تی قرار دهد ایستادگی ما پافشاری دربرابر حقوق مان در واقع ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های امریکاست امریکا به خیال خود توانسته به ما تکلیفی را تحمیل کند این یک خیال خام و یک خواب بی‌تعبیر است.


جلیلی یادآور شد:‌ آن چیزی که این همه پیشرفت‌ها و موقعیت‌ها را به ارمغان آورده اندیشه دینی است ما با یک نگاه جامع و وحدت ستودنی که تا کنون داشتیم می‌توانیم پیروزی‌های بیشتری را به دست بیاوریم امروز دانشجوی ما باید تلاش کند که موانع اصلی و سر راه پیشرفت را بردارد تا بتواند دانشگاه نقش خود را ایفا کند.


دبیرسابق شورای امنیت ملی گفت: حماسه سیاسی باید با حماسه اقتصادی کامل شود ظرفیت‌های در کشور فعال شوند با این حرکت‌ها دیگر امریکا نمی‌تواند در مسیر پیشرفت ما رخنه ایجاد کندبلکه روز به روز با پیشرفت‌های بشتر ما غافل‌گیرتر خواهد شد این وعده الهی است که برای ما اذیت و آزار ایجاد می کند اما نمی‌توانند مانع پیشرفت شوند.

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:
security code

گالری تصاویر