عماد آشناگر/تحلیل تعداد بازدید: 2912 |

7 تیر 96


#یادداشت

✅بررسی انیمیشن "سه نقطه ها" محصول جدید شبکه فارسی 1 (Farsi 1)

🔴انمیشن سه نقطه ها محصول جدید شبکه فارسی 1 به کارگردانی #وحید_نیک_گو می باشد که داستان خانواده ای را روایت می کند که زندگی مدرن و تکنولوژی، اعضای خانواده را با چالش هایی مواجه کرده است. خانواده سه نقطه ها تلاش می کنند تا بتوانند با زندگی مدرن سازگار شده و مشکلات را حل کنند. این انمیشن سریالی توسط یک گوینده به صورت هفتگی منتشر می شود و کاراکتر های آن کودکان و نوجوانان و بزرگسالان می باشند. زمان هر کدام نیز حدود یک دقیقه می باشد.

🔴در ابتدا بهتر است که با کارگردان و سازنده آن آشنا شویم؛ وحید نیک گو، متولد 1357 تهران، کاتونیست، پویانما و وبلاگ نویس ایرانی است. کارتون های او اغلب دارای مضامین انتقادی اجتماعی و گاه سیاسی است. او از حامیان #جنبش_سبز بوده و مدت هاست که در کشور امارات متحد عربی ساکن شده و به ایران بازنگشته است. فعالیت هنری او از سال ۱۳۷۴ با مجله طنز و کاریکاتور آغاز شد و تا سال ۱۳۷۹ با این مجله ادامه یافت و کار کارتون را نیز در وبلاگ شخصی خود ادامه داد. وبلاگ او به نام "هفت" مقام نخست مسابقه جهانی دویچه‌وله را در سال ۲۰۱۱ از آن خود نمود.
از آنجا که اطلاعات کامل تری از وی در دسترس نیست، پیشنهاد می شود برای شناخت بیشتر، به صفحه توئیتر او به آدرس @vahidnikgoo بروید و پست هایش را بررسی کنید.

✅تا کنون هشت قسمت از این مجموعه منتشر شده که در اینجا به تحلیل و بررسی دو قسمت از آنها می پردازیم.

⚫️قسمت اول: گردش دوستانه
🔸انتقاد: انتقاد از اینکه در گردش و تفریح همه دائما سرشان در گوشی هایشان است که در سفر سه پسر جوان به کوه نمایش داده می شود.
نکته خاصی ندارد و بیانگر یک واقعیت اجتماعی می باشد با کمی اغراق که البته بخاطر طنز بودن آن می باشد.

⚫️قسمت دوم: سه نقطه هوشمند
🔸انتقاد: مسدود بودن تعداد زیادی از شبکه های اجتماعی در ایران
🔸طرح داستان: یک پسر جوان تبلت می خرد، به خانه می آید، درحالیکه در اتاق خواب خود در حال کار با تبلت است، یک زن چادری که با چهره ای عبوس طراحی شده از بیرون پنجره داخل اتاق او را نگاه می کند، که در این مجموعه نام "فضول خانم" را برای اون انتخاب کرده اند. سپس پسر جوان به سراغ شبکه های اجتماعی مانند توئیتر و وی چت و ... می رود و می بیند که همه آن ها مسدود است و در همین هنگام هم آن زن از پشت پنجره چند بار رد شده و داخل اتاق او را نگاه می کند. و آن جوان مایوس می شود. در بخش های بعدی این قسمت گوینده به صورت انتقادی بیان می کند که او می تواند از تبلت به عنوان نعلبکی، بشقاب، بادبزن و ... استفاده کند. در این زمان نشان می دهد که یک زن در آشپزخانه مشغول خرد کردن هویج بر روی تبلت هست که آرایشی بر صورت دارد و لباس نامناسبی پوشیده است. در بخش بعدی روی یک میز دختری با لباس نامناسب در مقابل پیرزنی با حجاب روی میز غذاخوری نشسته است که به پیرزن بی توجه است و آن پیرزن نیز هندزفری بر روی گوش خود دارد و در حال گوش کردن آهنگی شاد و انجام حرکات موزون می باشد. در آخر هم تبلت را نوزادی می جود.

🔴بررسی و تحلیل:

1️⃣ تخریب چهره زن چادری
در بخش اول این مجموعه، همانطور که گفته شد، زن چادری ترسیم شده و حضور و عدم حضور او هیچ کمکی به پیشبرد داستان نمی کرد و صرفا هدف این بود که زن چادری را به عنوان یک شخصی که در کار دیگران فضولی می کند نشان دهد.

2️⃣ اغراق درباره مسدود بودن شبکه های مجازی
همانطور که مطلع هستید، فقط تعداد معدودی از شبکه های اجتماعی (مانند فیسبوک و توئیتر) توسط جمهوری اسلامی ایران فیلتر شده و مهم ترین دلایل آن نیز سوء استفاده های سیاسی دولت های غربی و طرفدار ضد انقلاب به منظور تشویش اذهان عمومی و تهیج جو ضد انقلابی و هماهنگی برنامه ها (مانند وقایع سال 88) و از طرف دیگر ترویج مضامین غیر اخلاقی می باشد. اما هم اکنون نیز شبکه های اجتماعی فراوانی مانند تلگرام، اینستاگرام، اسکایپ و ... نیز در دسترس است و مردم به راحتی از آن ها استفاده می کنند که هر چند از این رسانه ها نیز در جهت اغوا و گمراه کردن اذهان عمومی استفاده می شود.

3️⃣ پوشش زن در خانه
روایات زیادی مبنی بر این است که زن می تواند در خانه لباس های جذاب برای همسر خود بپوشد و این حتی ثواب محسوب می شود. فقط و فقط برای شوهر، حتی اگر فرزندان هم به یک سنی رسیدند، پدر و مادر باید پوشش مناسب در خانه داشته باشند چون فرزندان از آنها الگو می گیرند. اما در این کلیپ در دو مقطع، زن خانه دار را نشان می دهد که با لباس نامناسب در خانه است و این را می توان نوعی عادی سازی این نوع پوشش تلقی کرد که حتی اگر هم بستگان هم به خانه آمدند، زن همین نوع پوشش را داشته باشد.

4️⃣ احترام به بزرگتر
در سر میز غذا خوری، چیزی که جلب توجه می کند، بی توجهی دختر جوان به پیرزن که احتمالا مادربزرگ او هست، می باشد. در بعضی از خانواده ها پدربزرگ یا مادربزرگ همراه آنها زندگی می کند و اینجا بی توجهی قشر جوان به پیر ها را نشان می دهد و خود می تواند نوعی ترویج دهنده این رفتار ناپسند باشد.

5️⃣ تغییر رفتار سالمندان
خوشبختانه به دلیل دسترسی محدود سالمندان به تکنولوژی، تاثیرپذیری آنها از تغییراتی که در زندگی مدرن انجام شده کمتر می باشد. اما گاها دیده می شود که این افراد در مواجهه با فضاهای مجازی سعی دارند مانند جوانان رفتار کنند که ممکن است برخی رفتار ها و خلقیاتی نامتناسب با سن خود را انجام دهند.

🔰تحلیل قسمت های بعدی بزودی منتشر می شود.

یادداشت از: عماد آشناگر

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:


برچسبها : ،
security code

گالری تصاویر