اصلاح طلبان در دانشگاه گیلان... تعداد بازدید: 3867 |

20 اسفند 94

عقلای اصلاح طلب و عقلای اصولگرا باید با هم بحث کنند. ما بعنوان جریان اصلاح طلبی باکسی دعوا نداریم و حرف حساب داریم وقتی ما زندانی شویم بیشتر مطمئن میشویم که حرفمان درست است

 

اختصاصی وارثین؛ سرویس سیاسی؛ در متن حاضر به شرح یکی از برنامه هایی که در روزهای منتهی به انتخابات 7 اسفند 94 در دانشگاه گیلان برگزار شد پرداخته میشود.

در این همایش که در روز چهارشنبه 5 اسفند 94 توسط انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه گیلان برگزار شد تریبون به صورت یک طرفه در اختیار یکی از چهره های اصلاح طلب گیلان آقای زالفی (دبیر شورای اصلاح طلبان استان گیلان) قرار گرفت، وی که در دوره اصلاحات مسئولیت  فرمانداری را به عهده داشت، امروز با مدیریت در احزاب اصلاح طلب گیلان در تکاپوی بدست آوردن دوباره قدرت می باشد. لازم به ذکر است که دو روز قبل از این همایش نیز، همایشی دیگر با حضور رمضانپور نرگسی (رییس شورای اصلاح طلبان گیلان) به صورت یک طرفه، تریبون به صورت کامل در اختیار وی قرار گرفت.

 

در ادامه متن سخنرانی ایشان آمده است:

دانشگاه محل سخن گفتن شعاری نیست، دانشگاه مرکز علم است، مرکز تحقیق است، مرکز پژوهش است، دانشگاه مرکزی است که باید مشکلات را بیابید و برای حل آنها راه حلی ارائه دهد. شما دانشجویان و اساتید و همه دست اندرکاران مسئولیت سنگینی بر عهده دارید. اینجا کرسی درس است باید درس شنید باید درس گفت باید حرف مبلغ زد باید مستدل حرف زد باید دلیل ارائه داد باید منطق گفت.

با کشوری مثل کره جنوبی شروع میکنیم و بعد از سی اندی سال حاکمان کره جنوبی، کره جنوبی را به آن نقطه از صنعت و اقتصاد و فرهنگ کار میرسانند و ما اینجائیم! این را نمیشود فرافکنی کرد به جای اینکه بگوییم این کارنامه عمل ماست آن را به دین و خدا و پیغمبر  وصل میکنیم، کی خدا گفت عدم مدیریت و برنامه ریزی داشته باش، کی خدا گفت استفاده بهینه از منابع من نداشته باش، کی خدا گفت سرمایه های خدادادی را به باد بده! کی خدا گفته است که یک کشوری که میتواند قدرت اول خاورمیانه باشد به گونه ای مدیریت کنی که ثروت به بطالت برود و بعد بگویی این را خدا میخواست! باید بیاییم فارغ از دلبستگی ها  با هم دانشگاهی ها با اساتید با هم پیرامونی ها با خانواده بحث کنیم و  این پروژه ما باشد. کسی که رگ گردنش را باد کند اشتباهی وارد دانشگاه شده است!

 

باید رفت در جایگاه سال های 57، 60 و اوضاع و احوال حاکم در آن زمان را دید و بعدش عکس العمل خود و افراد را دید، ما باید سال 57 را باز سازی کنیم، ما میخواستیم استعمار از بین رود. ما میخواستیم ایران در اختیار همه ایرانیان باشد چرا باید ایران دست مستشاران انگلیسی باشد؟!

علم بیاموزید حتی با رفتن و آمدن در کشورهایی مثل چین. یک آدم قوی از گفتگو هراسی ندارد یک گفتمان ضعیف یک ملت ضعیف هراس از این دارد که حرف بزند، اگر حقیقت را می جویم چه دلهره ای دارم که بیایم حرف بزنم؟ و حرف بشنوم. اگر درست بگویم شما را بهرمند میکنم و اگر غلط بگویم شما بنده را به راه درست هدایت میکنید. معجزه دین ما چیست؟ کتاب! در دین های دیگر اعجازی همچون بازکردن اقیانوس و زنده کردن مرده بود ولی دین ما بر اساس قل: بگو و بشنو است، و اساس دین ما هم بر این است، بعد ما برجستگان سیاسی خودمان را ممنوع التصویر میکنیم. اصلا سیاسی نیست بلکه یک عده به دنبال سیاسی جلوه دادن آن هستند، قرار بود نظام شایسته سالاری مطرح باشد، هر کس با هر دینی و هر مسلکی بتواند به کشور خود خدمت کند.

 

مگر دعوای ما با پهلوی چه بود؟ بدون وجود شایستگی افراد منتصب به دربارند باید قدرت را در اختیار داشته باشند. مجلس شاه پسند نمی خواهیم این را تاریخ صد ساله ایران می گوید. فریب کسی را نخورید بررسی کنید شما دانشجو هستید اینجا مرکز دانش است اینجا دانشگاه است شما پیرو نیستید و قرار نیست پشت سر کسی راه روید شما باید راه ببرید، راهبردها باید از دانشگاه بیرون بیاید. امام وقتی در نجف راه میرفت اگر کسی پشت او راه میرفت بر میگشت میگفت اقا چرا دنبال من می آیی؟! اما ما الان می خواهیم مرید بپرورانیم نباید بشود این ها.

امام علی (ع) گفته است که نباید حکومت در زندگی مردم سرک بکشد، باید خویشاوند سالاری از بین برود و ما به عنوان شیعه فقط میخواهیم علی (ع) را بزرگ کنیم و بپرستیم و جشن بگیریم و عزا بگیریم و شب قدر بگیریم (البته اینها خوبه) ولی شب قدر علی راه علی است اعتقاد علی است باور های علی است گفتمان علی است کردار علی است. چقدر قابل مقایسه با اوئیم؟ کشور باید با صالحین اداره شود علی را یک نامسلمان به دادگاه کشاند او را احضار می کند نامسلمان می گوید حصیر مرا دزدیده. قاضی علی را به کنیه صدا میکند علی به او میگوید چرا مرا با کنیه صدا کردی، دادگاه اسلامی باید همه برابر باشند. قرار بود حکومت علوی بسازیم! حکومت علوی شاخصه دارد رفتارهای حکومت علوی تعریف دارد مشخص است. نمی شود پوستین وارونه را به نام چوستین جا زد! علی مردی است که وقتی خلخال از پای آن دختر یهودی می کند زجه می زند! کهریزک چه خبر بود! چرا آن اتفاقات باید میفتاد ما به اینها نقد داریم ما حق گفتن داریم کشور باید با خرد جمعی اداره شود، مردم صاحبان اصلی این کشورند و مردمند که باید حاکمان را بر کرسی قدرت بنشانند. (یکی از دانشجویان: پس چرا آقای موسوی قبل نتایج نهایی خود را با اختلاف زیاد برنده خواند؟) بنده نمی گویم ما مطلق هستیم ما هم اشتباه داریم اگر 8 سال یک رادیو یک تلویزیون مطبوعات بخواهند حرف بزنند یک طرفه نیست، یک تریبون است بعد نیم ساعته در جمع 40، 50 نفره دانشجویی حضور پیدا کردیم... اجازه دهید ما هم حرف بزنیم.

همانطور که شما دلتان برای آینده کشور و آبادانیه آن به عنوان یک جوان دلسوز میسوزد ذره ای هم فکر کنید ما هم ایرانی هستیم و دلمان برای ایران میسوزد دیگر! ما هم جنگ رفتیم و میدانهای مین دیدیم، ما نمیتوانیم ببینیم 750 میلیارد کشور درآمد داشته باشد بعد از 8 سال صندوق ذخیره ارزی خالی باشد بعد از 8 سال شغلی ایجاد نشده باشد. بنده دیدگاه خودم را میگویم 8 سال از آن قصه گذشت نمیشود ممکن نیست یک واقعیت زنده را بگوییم نیست! خیلی عذر میخواهم مگر اینکه یکجا مشکل داشته باشد. باید واقعیت را پذیرفت و برایش راه کار پیدا کرد.

 

ما قرار بود در سند چشم انداز 20 ساله بزرگترین قدرت منطقه باشیم. چند سال از سند چشم انداز گذشته ما الان در کجا قرار داریم؟ تلویزیون که تریبون نمی دهید هر 4 سال یک فرصتی میشود انتخاباتی پیش می آید که دهان ما کمی باز میشود بعد میگویند برای 40 تا دانشجو چرا مونولگ میکنی؟ خب باشه همون را هم نمیکنیم ولی دوستان من این شدنی نیست باید اجازه گفتمان را بدهیم بدون اینکه باج بدهیم. بدون داده ستاده ای گرفتن ممکن است؟ !ما اعتقاد به گفتمان ملی داریم. ما باید به سر و کله ی هم بزنیم ولی حذف نکنیم.

می توانید مجلس را بگیرید؟ نه! نمیتوانید! مگر آن حرف درست نیست که ما 37 سال است انقلاب کردیم این همه حوزه به حوزه علمیه پول دادیم در روستاها هم حوزه علمیه درست کردیم بعد الان میگوییم 80 تا آیت الله داریم؟ میگویند نه نداریم پس چرا این همه پول را نابود کردید؟!

 

عقلای اصلاح طلب و عقلای اصولگرا باید با هم بحث کنند. ما بعنوان جریان اصلاح طلبی باکسی دعوا نداریم و حرف حساب داریم وقتی ما زندانی شویم بیشتر مطمئن میشویم که حرفمان درست است. با منطق با ما برخورد نمی کنند. امام صادق با کمونیست هم نشینی کرد و او را بغل کرد و رویش را بوسید و روبروی او نشست با او حرف زد، با جریان اصلاح طلبی باید حرف زد و حرف هایش را شنید و ان شاءالله کشور را به سمت آبادانی برد.

کسی را نشان دهید که به جرم اقتصادی داخل زندان باشد اگر بچه های ما در زندان باشند همه سیاسی اند چطور خطا از ما جایز است از دیگران نیست!

چطور از سفارت و دولت پاکدست چند نفر با بی بی سی مصاحبه میکنند (انکار ایشان از گفتن اسم). اگر آقای حداد عادل خوب حرف بزند حق است اگر آقای خاتمی هم خوب حرف بزند حق است. اگر بد حرف بزند بد. نه این بده نه اون فرشته!

در مورد انتخابات 88 بنده میگویم که این تخلف است. اگر تخلفات این چنینی اتفاق می افتاد آن انتخابات دچار شبهه است. به مردم وقتی که 5 روز مانده بود به انتخابات قول سهام عدالت دادند و به 25 درصد مردم در روستایی نزدیک املش که پدر و مادر بنده آنجا زندگی میکنند سهام دادند و به بقیه گفتند که میرویم بعدا میایم. مگر خرید رای انتخابات را باطل نمیکند. مگر خرید رای تخلف نیست؟ خرید رای از جیب بیت المال! ما دل پرخونی داریم.

 

در مورد دست زدن در ایام فاطمیه:

مردم در زمان امام خمینی به علت حرمت به امام بخاطر پسرش سیاه پوش شدند 4 روز مانده به عید، سوم حاج احمد آقا نرسیده بود امام گفت پرچم سیاه را باز کنید بروید شادی کنید. حضرت فاطمه (س) جامعه خمود نمی خواهد جامعه ارشاد نمی خواهد، جامعه حق طلب می خواهد.

از نظر بنده مجلس ششم موفق ترین و سربلندترین مجلس بود.

 

سوال یکی از دانشجویان: آیا تیم اقتصادی دولت موفق عمل کرده است؟ آیا از رکود خارج شده ایم؟ آیا غیر از شعار رفاه و معیشت برای مردم کار دیگری کرده ایم؟

بنده فکر میکنم آن شوکی که دولت خورد حداقل ده سال باید طول بکشد اگر دولت خیلی قوی باشد. عزیزان یک مغازه ورشکست میشود یک شرکت کوچک ورشکست بشود شما را مدیر آنجا بگذارند شما بگو میتوانی ظرف 2 سال میتوانید درستش کنید؟! دولتی که توانسته تورم را به حدود 15 درصد برساند دولتی که توانسته آرامش را بر کشور حاکم بکند مگر ما پولهامان را از کشورها گرفتیم؟ ما تازه داریم نفت میفروشیم تازه برجام به فرجام رسیده تازه داره در باز میشه. 750 میلیارد دلار پول آمده 2000 ریال داخل صندوق ذخیره ارزی نیست. بعد این دولت آمده 800 هزار بشکه دارد میفروشد پولش را هم نتوانسته بگیرد. دوستان بی انصاف نباشید این دولت هم دارد از نیروهای داخلی استفاده میکند. باید انصاف بدهیم در حوزه اقتصاد آرامش ایجاد شد.

 

- دانشجویان: نظرتون در مورد فتنه را نگفتید؛

- ما هر فتنه انگیزی را در کشور محکوم میکنیم در 88 فتنه اتفاق افتاده. ما میگوییم باید عاملین فتنه شناسایی شوند؛

- دانشجویان: آقای موسوی برای تقلب چه استنادی داشتند چرا صدا و سیما از ایشون دعوت کرد که بیایند تلویزیون پاسخگو سوال خبرنگاران باشند چرا ایشان نیامدند؟ با توجه به اینکه مهلت شورای نگهبان با اعلام اینکه حاضر است 10 درصد رای ها را بشمارد چرا نمایندگان آقای موسوی حاضر نشدند که شمارش صورت بگیرد؟

مورد بعدی گفتید که فرد بزرگ شما ممنوع التصویر شده و شما ناراحتید یک سوال چرا ایشون در روز رای گیری آمدند و گفتند که آقای موسوی برنده شده است ولی من پیشگو نیستم این حرف به چه استنادی بوده؟ شما خودتان میگویید که حرف باید استناد داشته باشد استناد ایشان چه بوده؟

مورد بعدی اینکه نماینده ای در مجلس ششم نظام را زیر سوال بردند گفتند که نظام به دنبال ایجاد صلاح هسته ای است یک سوال با وجود اینکه اخیرا آژانس گفت که ما به دنبال ساخت صلاح هسته ای نبودیم حرف ایشان چه استنادی داشت؟ چرا افرادی مثل ایشان در مجلس ششم فقط به دنبال تخریب نظام بودند؟ و حرف مستندی ندارند؟

 

مورد بعدی گفتید در دولت شما و زمان اصلاحات کسی فساد نکرده است آقای کرباسچی، شهرام جزایری و کرسنتی که صدای آن دارد در می آید  و متاسفانه در حال بایکوت شدن است توسط خود شما و صدایی هم از شما در نمی آید بنده تعجب میکنم اگر شما مدافع آزادی بیان هستید چرا خودتون صحبت نمیکنید در مورد کرسنت؟

مورد بعدی شما میگویید اصلاحات از قبل بوده درست است ولی اصلاحاتی که شما میگویید با اصلاحات واقعی فرق دارد اصلاحات واقعی یعنی امام حسین یعنی انقلاب. انقلاب خودش اصلاحات بوده نه اصلاحاتی که اهدافش فقط تحریف آرمان های انقلاب باشد.

مورد بعدی دنبال آزادی مطبوعات بودید یک سوال مگر کم مطبوعاتی که در دوره شما بودند مقدسات این ملت را زیر سوال بردند؟ تمام مقدسات مردم در راس آنها امام حسین (ع) که مقدس ترین مسئله برای مردم است را مورد حمله قرار دادند که اسناد آن هم موجود است میتوانم در صورت بودن وقت آنها را بخوانم که بزرگ و تئوریسین شما آقای حجاریان در روزنامه خود امام حسین و نهضت عاشورا را میزند.

مورد بعدی شما میگویید باید نقدپذیر باشیم بسیار درست است ولی متاسفانه برای طرف دوستان فقط شعار است در زمانی که اصلاحات بود از طرف آقای مصباح دفاع صورت میگرفت در مقابل هجمه های شما به مقدسات ملت، دوستان شما کاریکاتور ایشان را کشیدند این چه نوع نقد پذیری است که دوستان شما حاضر نیستند دفاع یک فرد از مقدسات خود و ملت را زیر سوال بردند با کشیدن کارکاتور! این چه نوع آزادی بیان است؟

مورد بعدی مجلس ششم تنها خواسته های امریکا را تحمیل میکرد چرا در زمانی که اصلاحات بود امریکایی ها مدام از این مجلس حمایت میکردند امام گفت زمانی که دشمنان برای شما کف و سوت میزنند بفهمید که جایی مشکل دارد و از امام خیلی گفتید. گفتید که از کسی که پشتش راه میرفت انتقاد میکرد یک سوال مگر همین امام دوستان شما به ایشان نگفتند که افکار ایشان رفته است داخل موزه ها. این چه حرفی است که در مورد امام زدند. الان دیگر زرنگ شده اند دیگر این حرف را نمیزنند الان به دنبال نفوذند میخواهند بروند به مجلس و سنگر به سنگر به قول علوی تبار تئوریسین خودتون مقدسات مردم را فتح کنند و کار خود به پیش ببرند

 

مورد بعدی شما گفتید مجلس شاه پسند نمیخواهیم بله نمیخواهیم و مجلس امریکا پسند هم نمیخواهیم

مورد بعدی اگر دولت ادعا داشت که وضع مملکت بسیار بد است نباید وعده صد روزه به ملت می داد بنده به دلیل سخن رهبری که فرموده اند همدلی و هم زبانی همه چیزها را نمی گویم ولی ما از این نگرانیم که شمایی که ضعف های این دولت را نمی بینید میخواهید به مجلسی ورود کنید که باید نقادی کند از دولت! این چه مجلسی خواهد شد که میخواهد وکیل الدوله شود نه وکیل الرعیت.

مورد بعدی در مجلس ششم ما یک بحثی داشتیم با نوشاندن جام زهر به حضرت آقا! بالاخره مقدس ترین شخص در این کشور رهبر و ولی فقیه است شما چه اصلاحی میخواهید انجام دهید؟ درصورتی که مجلسی که شما بودید میخواست جام زهر بنوشاند به رهبر نامه ای که صد و سی و پنج نفر نوشتند. در قسمتی از نامه آمده آنچه ما میفهمیم این است که مسئولان حاکمیت بایستی صادقانه از مردم در قبال همه سوء تدبیرها پوزش بطلبند منظور اینان مستقیما خود شخص رهبری بوده

- مهندس: خوب چرا حضرت آقا بوده؟ مسئولین اگر اشتباه کنند این امر خوب است عذر خواهی کنند

- بله خوب است اگر و تنها اگر اشتباه کرده باشند

مورد بعدی آقای بهزاد نبوی خیلی جالب است که ایشان میگوید... {همهمه حضار...}

 

-مهندس: شما بالغ بر ده سوال گفتید 1 ساعت به اصلاحات وقت داده شده بعد از 12 سال، 12 سال مطبوعات تلویزیون، رادیو همه و همه را داشتید یک ساعت بگذارید ما حرف خودمان را بزنیم ما از اینکه شما حرفهاتان را بزنید ناراحت نیستیم. 24 ساعته 5 تا کانال حرف های شما را میزند اگر ما بترسیم که به این صورت جوان مردانه جلوی شما نمی ایستیم و بحث نمیکنیم.

- در جلسه علنی مجلس دوستان شما جمله میگویند که بنده آن را میگویم میخواهم ...

- مهندس: شما اگر نمیترسید ما را تایید کنید در مجلس، ببینید ملت چه میخواهد...

(همهمه حضار و دست و سوت...)

من تعریف خودم را از امام حسین میکنم آقا امام حسین یک اقیانوسه شما یک لیوان از آن را برداشتی برو من میخواهم یک لیوان دیگر بردارم. شما اندازه امام حسین را نمیدانید شما اندازه قرآن را نمیدانید

- بنده میخوانم: بحث امام حسین در شهادت طلبی نوعی نگرش خشونت طلبانه است! این کجای قرآن است؟

 

- من میتوانم آیه ای از قرآن را بخوانم که شما شاخ در بیاورید. آیه قبل و بعد را هم بخوانید. شما بزور میخواهید بگویید یک شیعه به امام خود توهین کرده. ما در عقیده ی خود نمیتوانیم اختلاف داشته باشیم خواهشا دیگر بحث های دین را فراموش کنید. پدر دین را در نیاورید. امام حسین را کاری نداشته باشید. نوع نگاه ما با نوع نگاه شما در مورد امام حسین شدیداً فرق میکند و استفاده ابزاری هم از ایشان نمیکنیم و بشدت ازش متنفریم

- اسامی اصلاحاتی که با بی بی سی همکاری کردند: فاطمه حبیبی از مجلس ششم که خارج نشین هستند .... همهمه حضار...

آقای اکبر گنجی، محسن سازگارا... خانم قاضی زاده ... {همهمه حضار...}

/وارثین

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:


security code

گالری تصاویر