بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان حول جمع بندی مذاکرات وین تعداد بازدید: 5823 |

19 مرداد 94

ضمن توجه به این نکته که، سرانجام نهایی مسیر مذاکرات و حصول توفیق نهایی بطور قطعی مشخص نیست و باید منتظر بررسی های دقیق در روال های قانونی کشورها بود...

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

«محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحما بینهم»

«محمد صلی الله علیه و آله،فرستاده خداست و کسانی که با او هستند بر کافران سر سخت و در میان خودشان با یکدیگر مهربانند.»

 

امام خمینی(ره): ما آمریکا را زیر پا میگذاریم.

 

بعد از اعلام جمع بندی مذاکرات هسته ای و همچنین تصویب پیش نویس قطعنامه اولیه آن در شورای امنیت سازمان ملل،بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان بر خود لازم میداند، ضمن اعلام مواضع خود، توجه جامعه دانشگاهی و نخبگان و مسئولین امر را به نکاتی جلب کند:

  1. قبل از هر چیز، از زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تشکر کرده و یادآور می شویم، جدای از هر گونه تصمیمی در روند قانونی تصویب برجام در داخل کشور، اجر این افراد نزد خدای تعالی محفوظ است.
  2. از لحاظ نیت عمل و تلاشهای ایشان در این راه، ایشان را فرزندان انقلاب میدانیم که در حال مبارزه در میدان نبرد دیپلماسی هستند . ضمن اینکه باید توجه داشت ؛ اولا لزوما هر مبارز شجاع و متدینی عصمت از اشتباه ندارد، ثانیا طرف مقابل، دشمن واضح و آشکاریست که در وارد کردن ضربات متعدد وی از دهها سال قبل از انقلاب تا کنون به کشورمان هیچ جای شبهه ای نیست، کمااینکه اخیرا خود مسئولین دولت ایالات متحده (به جهت اغراض سیاسی در داخل کشورشان) مجبور به گشودن زبان اعتراف البته در موارد معدودی از جنایاتشان در قبال ایران شده اند. همچنین توجه به خلف وعده های کشورهای طرف مقابل و واگذاشتن تیم مذاکره کننده امین، غیور، شجاع و متدین و مسئولین امر ما، از طریق عدم عمل دقیق و به موقع به اغلب تعهداتشان در توافقنامه ژنو (به عنوان نمونه، تحریم ها برداشته نشد که هیچ بلکه در برهه ای بیشتر هم شد)؛ این نتیجه را برای هر عقل سلیمی به ارمغان می آورد که همواره محل احتمال خطا، عدم اعتماد به طرف خدعه گر و لزوم بستن راه های خدعه گری و خلف وعده وی را باید محفوظ داشت و در نتیجه آن، راه بررسی و نقد کارشناسانه و منصفانه را باید باز گذاشت.
  3. بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان، بنای خود را در ابتدای امر و قضاوت، بر حسن ظن و حمایت تیم مذاکره کننده میگذارد؛ اما اعلام میدارد که در ادامه و به موازات آن، «حسن ظن»را با «خوش باوری» اشتباه نمی گیرد و حمایت را در کنار نقد منصفانه و البته دقیق، موثر و یاری رسان میداند و ضمن دعوت همه دغدغه مندان و متخصصان به نقد دقیق و منصفانه و البته با در نظر گرفتن مصالح انقلاب، منافع ملی و دشواری مذاکرات و البته وحدت ملی؛ نیز هشیاری و آمادگی خود جهت بررسی دقیق تمام اتفاقات، رویدادها، متون منتشر شده و مصاحبه ها، و در صورت لزوم اظهار نقد منصفانه و کارشناسی و البته رصد هوشمندانه و حمایت حکیمانه در کنار هم را اعلام میدارد.
  4. در این برهه زمانی حساس و تاریخی، لزوم فراهم آوری فضای تضارب آراء و افکار توسط دولت و رسانه ملی بیش از هر زمان احساس می شود. فضایی در بستر منطق، استدلال و متانت و به دور از شعار زدگی و احساسات و حزب گرایی در راه وحدت ملی و اسلامی. فضای کنونی حاکم بر کشور، مخصوصا در روزهای ابتدایی اعلام جمع بندی مذاکرات، بیش از اندازه، توام با احساسات، عدم متانت و وحدت سلایق سیاسی مختلف بوده که این فضای زودگذر، راه را بر بررسی نقاط ضعف توسط متخصصان تنگ کرده. همچنین امنیت روانی و فکری، استقلال تصمیم و منطق نمایندگان ملت و مسئولین بررسی را مورد خدشه قرار میدهد. از طرف دیگر راه را بر دلالان حزبی و سیاسی در داخل و دشمنان سود جو در خارج را باز میگذارد. لزوم این امر، با توجه به تاکیدات رهبری معظم انقلاب، در راستای تحقق شعار همدلی و همزبانی بیشتر روشن می شود. همدلی و همزبانی، دستوری و اجباری و ابلاغی نیست. باید فضای آن، که یکی از مصادیقش برگزاری جلسات با منتقدین، در جریان گذاشتن نخبگان از جزئیات و شنیدن نظرات آنانست را به وجود آورد. و این فضا را باید نگهداری کرد و رشد داد. همچون نهال نوپا و جوانی که نیاز به مراقبت دارد.
  5. توجه به این نکته لازم است که مذاکرات به عنوان بخشی از مبارزه با استکبار و البته تاکتیکی تحت عنوان نرمش قهرمانانه بوده است و نه سازش منفعلانه. نرمش، در مبارزه ای که طرف مقابل را دشمن میدانیم و نه دوست. و نهایت آن نرمش، با در نظر گرفتن تمام جوانب و ابعاد باید منجر به پیروزی و عزت ما شود. تلقی مذاکره به عنوان کوتاه آمدن از اصول، تلقی سطحی نگرایانه و عقیمی است. چرا که مبارزه ما همچنان ادامه دارد همچنان که کشورهای غربی بخصوص آمریکای مستکبر، همچنان ما را دشمن میداند و کمر به شکست ما از هر طریق بسته است. و اگر جایی عقب نشسته و یا زبان به اعتراف گشوده، از سر اجبار و اعتراف در نتیجه عزت و اقتدار ایران اسلامی بوده و نه دوستی و پاک شدن و یا کمرنگ شدن مرزهای استقلال فکری و سیاسی و انقلابی.
  6. ضمن توجه به این نکته که، سرانجام نهایی مسیر مذاکرات و حصول توفیق نهایی بطور قطعی مشخص نیست و باید منتظر بررسی های دقیق در روال های قانونی کشورها بود؛ جهت جلوگیری از اشتباه احتمالی محاسباتی برخی خواص و یا جریانات سیاسی و مردم، توجه به عوامل و علل اصلی پیشرفت مذاکرات، در خور تامل و دقت می باشد: الف)حمایت های دائمی،صریح و حکیمانه رهبر معظم انقلاب و البته ارشادات و راهنمای های ایشان نسبت به تیم مذاکره کننده کشورمان، بخصوص در برابر نقدهای غیر منصفانه و نسبت های ناروای تند به تیم مذاکره کننده که به آن ها پشتوانه لازم برای شناخت خدعه ها و خصوصیات طرف مقابل، دلگرمی برای تلاش شبانه روزی و قدرت و توان مبارزه در میدان دیپلماسی در مقابل مستکبرین عالم را داد.   ب)زحمات و تلاش های دانشمندان هسته ای کشورمان، بخصوص شهدای گرانقدر این عرصه که با تلاش های مجاهدانه خود در این جنگ نابرابر و ظالمانه، در دوران تحریم، با استقامت دستاورد های فنی هسته ای و در نتیجه آن، روح عزت و سرافرازی و استقلال را برای ملت و نظام اسلامی ایران به ارمغان آوردند.        ج)تلاش تیم های مذاکره کننده سابق که با ایستادگی بر سر مواضع و منافع در جهت حرکت پرشتاب علمی هسته ای که تاکتیک دیگری از مبارزه با مستکبرین در عرصه دیپلماسی می باشد. این امکان و اجازه را به دانشمندان هسته ای کشورمان دادند که با امنیت روانی و حصول اطمینان، بدنبال دستیابی به پیشرفت های هسته ای باشند که در چنین روزهایی، آن دستاوردهای گرانبها، همچون غنی سازی بیست درصد، سانتریفیوژهای متعدد فعال و نیروگاه های تحقیقاتی و صنعتی دستاویزی برای امتیازدهی البته معقول و گرفتن امتیازات باشد.        د)تلاش های شبانه روزی تیم مذاکره کننده کشورمان که در این مذاکرات طولانی و نفس گیر،زحمات بسیاری را متحمل شدند.       ه)وحدت و همدلی مردم و دولت و همینطور جریان های سیاسی داخل کشور، به ویژه هماهنگی و اتحاد سران قوا با یکدیگر که نشان دادند،نخبگان در نظام جمهوری اسلامی بر سر منافع ملی و مصالح مملکت با یکدیگر متحد هستند و اختلافی ندارند.بیاد داریم که در سالیان نه چندان دور،خیانت های سران فتنه در سال 88 که نتیجه ای جز بر هم زدن اتحاد و وحدت عمومی را در ابتدای امر در بر نداشت،چه فضایی را بر کشور تحمیل کرد و اتفاقا همان حوادث،یکی از دلایل اصلی تشدید تحریم ها علیه ملت شریف ایران اسلامی بود.همین درگیری ها و خیانت های خواص خائن بود که مستکبرین عالم و در راس ان ها آمریکای جنایتکار را نسبت به نابودی نظام اسلامی امیدوار کرد و با کمک به مخالفین و معاندین این نظام سعی در نابودی جمهوری اسلامی ایران داشتند.همین کشورها که آن زمان کمر به نابودی ما بسته بودند و آرزوی سقوط نظام مقدس اسلامی را در سر میپروراندند (که البته اکنون نیز ناامید نشده اند) اکنون مجبور به مذاکره با ملت بزرگ ایران شدند چون صلابت و اتحاد این ملت را مشاهده کردند. و نشستن آن ها پای میز مذاکره نه به خاطر تغییر رفتار بلکه به این خاطر است که چاره ای جز مذاکره نداشتند.
  7. خطاب بعدیمان به دولت و دولتمردان تدبیر و امید است که نکند شرایط به وجود آمده آنان را از پرداختن به اقتصاد داخل و توانمند کردن پایه های اقتصادی کشورمان غافل کند و به گمان برداشته شدن تحریم ها از پرداختن به اقتصاد مقاومتی غافل شوند.همانطور که تجربه نشان داده استکبار سر دوستی با کسی ندارد و البته ما هم سر سازش و صلح با دشمن و شیطان یزرگ را نداریم.راستی چه تضمینی وجود دارد که مستکبرین عالم،و مصداق کامل آن یعنی آمریکا،چند وقت بعد به یک بهانه واهی دیگر علیه ملت ایران تحریم وضع نکنند؟!مگر برای وضع تحریم های هسته ای علیه ملت ایران دلیل منطقی ای داشتند؟! پس لازم است که اقتصادمان را به وسیله سیستم اقتصاد مقاومتی که مورد حمایت و تایید قاطبه کارشناسان اقتصادیست آنگونه که شایسته است توانمند کنیم تا در صورت وضع مجدد تحریم ، اقتصاد کشور در مقابل تکانه ها مقاوم باشد.متاسفانه تاکنون آنگونه که باید شاهد پیگیری برای اجرا و تحقق یافتن اقتصاد مقاومتی توسط دولت محترم نبوده ایم که انتظار آن میرود دولتمردان با تلاش هر چه بیشتر و با مدیریت جهادی به تحقق این امر بپردازند.
  8. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی میخواهیم فارغ از بازی های جناحی و سیاسی به صورت موشکافانه و دقیق به بررسی های لازم ،و انطباق آن با تمامی خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری و نه تنها بخشی از ان ، از نپذیرفتن محدودیتهای بلند مدت ده پانزده ساله گرفته تا رفع به یکباره همه تحریم ها در روز اجرای توافق و عدم بازرسی از مراکز نظامی و دانشمندان و غیره بپردازند. موضوع «تقدیر و تشکر از تلاش های شبانه روزی تیم مذاکره کننده»، و موضوع «تایید کامل نتایج بدست آمده در مذاکرات توسط رهبری»، دو موضوع کاملا متفاوت و جداگانه بوده و هست. خلط و تطبیق عینی این دو موضوع، معنایش جز بی بصیرتی چیز دیگری نیست. چرا که همواره یکی از راهبردهای اساسی رهبری و جایگاه ولایت، بطور کلی حمایت از دولت ها و اقدامات ان ها (البته در کنار ارشادات و راهنمایی ها)، تا حد ممکن بوده و هست. تا بتواند بکار خود ادامه داده و مشکلات نظام و جامعه را حل و فصل کند. حتی از دولتی که اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد، کشور را با گفتمان با ظاهر گول زننده آزادی و اصلاح طلبی کشور را به تشنج و چالش های اساسی سیاسی در عرصه دولت و مجلس و دانشگاه ها کشید که در واقع یکی از اهدافشان محدود کردن اختیارات رهبری بود که حضرت امام خامنه ای با درایت تمام ضمن تذکرات فراوان در سخنرانی های مختلف و حتی ورود به برخی مسائل،تا روز اخر،دولت را از حمایت های کلی خود منع نکردند.همینطور از دولت دهم که در اوخر مسئولیتش بعلت برخی سهل انگاریها در اداره کشور توسط دولت و گاها حاشیه سازی ها در کشور توسط برخی دولتمردان ،برخی کارشکنی ها در خارج دولت و تحریم ها و مجموعه التهاب اقتصادی و گاها سیاسی در کشور مورد هجمه های شدید قرار گرفته بود. مطالبه ما از نمایندگان ملت اینست که در ایستادگی بر سر منافع ملی کوتاهی نکنند و تحت تاثیر فضا سازی ها نیز قرار نگیرند.و همانطور که رهبر انقلاب فرمودند دست اندرکاران با دقت مصالح کشور و مصالح ملی را در نظر بگیرند که آنچه را تحویل ملت خواهند داد،بتوانند با گردن افراشته،در مقابل خدای متعال هم ارائه دهند.
  9. باورمان بر اینست که مذاکرات، تنها در موضوع هسته ای و آن هم برای دفع شر دشمن بوده و هست. سیاستهای جبهه و محور مقاومت در منطقه با سیاستهای شیطان بزرگ ،180 درجه متفاوتست.و هیچ منافع مشترکی بین ما در منطقه و هیچ جای دیگر موجود نیست.در نتیجه،وظیفه ای جز مبارزه و ستیز با ام الفساد عالم باقی نمی ماند.دلباختگان به قدرت مستکبرین عالم،خفتگان رویای آمریکا ،که امروز در لباس روشنفکر نماها در آمده اند بهتر است به فکر بزک چهره پست دولت صهیونیستی ایالات متحده،بخصوص بعد از اعترافات بی شرمانه آنان در جنایت علیه ایران نباشند.

در پایان،بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان آمادگی خود را برای آغاز فصل جدیدی از مبارزه با استکبار از جمله آمریکای جنایتکار اعلام میدارد.چرا که مبارزه با استکبار از اصول مترقی قرانیست و تعطیل بردار نیست.تا کفر و شرک هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم و ایستاده ایم.

 

 

 

 

                                                                 و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله بالغ امره

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:


security code

گالری تصاویر